Honda chce vyhrát 24 hodin Le Mans!

Mazda 787B už není jediné japonské auto, která vyhrálo slavnou čtyřiadvacetihodinovku Le Mans. Doplnila ji Toyota s TS050 Hybrid, i když její tři tituly mají trochu hořkou příchuť, protože přišly až poté, co z kategorie LMP1 odešly konkurenční tovární týmy Peugeot a Porsche a Toyota tak tři poslední sezony drtila pouze privátní stáje. A kdoví, jak bude vypadat závodění v nové kategorii FIA Hypercar (LMH), protože účast zatím potvrdila pouze Toyota. Měl by se však vrátit Peugeot, tak uvidíme…

Ale FIA Hypercar naštěstí vyroste konkurence v Americe – IMSA LMDh. Motorsportové organizace FIA, IMSA a ACO se dokázaly shodnout na pravidlech, která umožní závoďákům soupeřit ve stejné třídě vytrvalostních závodů. A právě do kategorie LMDh, která nahradí současné DPi, má v roce 2023 vstoupit Acura! Prémiová značka Hondy si přitom stanovila jasný cíl – spolupracovat s týmy, které mají kromě účasti v amerických závodech IMSA ambice bojovat též o celkové vítězství v závodě 24 hodin Le Mans!

I proto se jí povedlo na svou stranu získat stáj Wayne Taylor Racing (doposud Cadillac), kterou doplní tým Meyer Shank Racing, jenž jezdí v Americe s NSX GT3. Spolupráce začne už příští rok poté, co skončí kontrakt Acury s Penske a bude pokračovat i v éře LMDh. Právě Wayne Taylor má ambice zvítězit v Le Mans, proto oceňuje snahu Acury podpořit týmy v tomto úsilí, kterou vyvíjí i přesto, že by se vůz na mezinárodním poli prezentoval z marketingových důvodů jako Honda. Pokud se závoďák LMDh povede, mohli bychom se možná už v Le Mans 2023 těšit na dramatickou japonskou bitvu o celkové vítězství v Le Mans, jakkoli bude asi Toyota připravena lépe, protože už bude mít dva roky zkušeností k dobru.

Přestože by měly být speciály LMH a LMDh srovnatelné, pár zásadních rozdílů tam bude. LMDh bohužel nevyžaduje výrobu silničních homologačních speciálů, hyperauta od Acury nebo Hondy se tedy nedočkáme. Speciály musí využít šasi Oreca, Ligier, Dallara nebo Multimatic pro LMP2 a ani hybridní systém nebude vlastní výroby. K dispozici bude produkt spolupráce Bosch a Williams Advanced Engineering, jenž bude společně z motorem, dodaným automobilkou (nebo externím dodavatelem) pohánět zadní kola (u LMH může elektřina pohánět přední, takže to de facto mohou být čtyřkolky). Na druhou stranu bude poměrně velká volnost v oblasti designu, který půjde přizpůsobit v souladu s požadavky na identitu značky (pokud to dovolí aerodynamika 😉 ). O účast v LMDh projevilo mimochodem zájem také Porsche, takže by to v Le Mans mohlo být za pár let opravdu zajímavé…

Doposud nejlepším výsledkem Hondy v Le Mans bylo vítězství Acury/HPD ARX-01 v kategorii LMP2 v roce 2010, neškodilo by tedy trošku zvednout laťku. 😉

2 komentáře: „Honda chce vyhrát 24 hodin Le Mans!

  • 26. 9. 2020 (14:03)
    Trvalý odkaz

    Nezrušil Aston svoju účasť s jej Valkyrou? Tie info mi prídu staré, potvrdil účasť aj Peugeot(rok neskôr) a aj iné značky

    • 26. 9. 2020 (19:07)
      Trvalý odkaz

      Vývoj kolem Astonu jsem nesledoval, ale vypadá to, že máš pravdu. O Peugeotu jsem psal, kdo by měl potvrdit další, nevím (kromě Glickenhause, což ale není úplně „továrna“. Zájem ale asi mezi automobilkami bude právě o LMDh.

Komentáře nejsou povoleny.