Malé sedany Honda, Toyota a Suzuki. Jsou lepší než Škoda Rapid?

Evropa, stejně jako Severní Amerika nebo Austrálie jsou nejnáročnější trhy na planetě a automobilky se tam předhání v nabízení nejnovějších vozů a techniky. Ale jsou i četné rozvojové trhy, kde proti sobě stojí velmi rozdílné automobily. Každá značka na nich má jinou strategii prodeje modelů a výbav, takže se potkávají nejnovější modely aut, vyvinutých však s ohledem na skromnější požadavky těchto zemí s aktuálními globálními modely i staršími vozy. A to jak těmi, vyvinutými pro rozvojové země, tak vysloužilými globálními modely. Přitom platí, že čím menší auta to jsou, tím různorodější konkurenti na sebe mohou narazit.

Náhodou se mi dostal do ruky zajímavý test v indickém Autocaru, jenž srovnává aktuální rivaly v kategorii midsize sedanů. Ovšem midsize v indickém pojetí znamená evropské malé automobily s délkou kolem 4,5 metru – jednoduše řečeno kategorii Škody Rapid – české ikony subkompaktní kategorie. 😉 A protože do srovnání s ní šla Honda City, Toyota Yaris a (Maruti) Suzuki Ciaz, napadlo mě, že by vás mohlo zajímat, jak si vlastně aktuálně nabízené japonské modely v indické konkurenci vedou…

Honda je v Indii považována (stejně jako třeba v Thajsku) za prémiovou automobilku nikoli náhodou – nedělá z Indie odkladiště zastaralé techniky a nejinak je tomu v případě aktuálně nabízené Hondy City – jedná se o auto, postavené na technice aktuálního jazzu a s nejnovější verzí točivého motoru 1.5 i-VTEC s omezovačem až v 7000/min. Toyota Yaris je také relativně čerstvá – sedan vychází z techniky minulé generace hatchbacku a vyrábí se od roku 2017, v nabídce je také s atmosférickou patnáctistovkou, byť výrazně slabší, než v případě city. Maruti Suzuki Ciaz je trošku jiná liga, než jeho japonští soci – jedná se o budgetový model s prostou výbavou a už trošku starším datem narození – je to přímý nástupce sedanu SX4 (to už je let…) a prodává se od roku 2014. V testu je však faceliftovaná verze (2018) s novou patnáctistovkou K15B. Ta je ještě o trochu slabší, než u toyoty, ale očesané auto má i své výhody – je v testu zdaleka nejlehčí (o 100 kg ve srovnání s hondou) a tak překvapí dobrou dynamikou.

Evropská konkurence v podobě Volkswagenu Polo Sedan (v Indii se jmenuje Vento) a od něj odvozené Škody Rapid (v obou případech minulé generace) je ze skupiny nejstarší – má původ už v roce 2010, ale v mezičase dostaly moderní downsizovanou techniku v podobě přeplňovaného litrového tříválce TSI. Ten je výkonově na úrovni suzuki a toyoty, ale s výhodou výrazně většího točivého momentu, přičemž rapid je výrazně rychlejší, než vento. Díky tomu ale oba vynikají pružností, s níž drží krok jen suzuki. Posledním konkurentem je Hyundai Verna (Accent) z roku 2017 – jedná se o sedan verzi aktuální generace hatchbacku i20 z roku 2016. Docela mě překvapilo, že i Hyundai má v Indii status prémiové značky a je tak primárně srovnáván s hondou.

Jak to celé dopadlo si můžete přečíst (naštěstí v angličtině ;-)) na webu AUTOCAR INDIA a to včetně přehledných tabulek. Já pouze prozradím, že vítěz na základě informací výše nejspíš nepřekvapí, celkové pořadí ale nejspíš trochu ano… 😉

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *