Novinky

Blízká budoucnost Hondy: elektrické CR-V, Accord i …NSX?

Honda je známá svým rezervovaným přístupem k elektromobilům, už mnohokrát se nechala slyšet, že blízkou, ale i tu vzdálenější budoucnost vidí v hybridech. Ale bez ohledu na to, jak moc v nich vidí potenciál nebo co si o nich myslí, musí reagovat na situaci na trhu. Spousta konkurentů to vidí jinak a na smeč jim nahrávají vlády jednotlivých zemí, z nichž řada už oficiálně oznámila pevné termíny, kdy zakáží prodej nových vozů se spalovacími motory. A tak se i Honda musí ve větší míře věnovat vývoji elektromobilů.

Už kvůli tomu oznámila odchod z formule 1 a nyní japonský web BestCar přinesl informace o tom, jak by měla elektrická budoucnost Hondy vypadat. V současnosti má Honda pouze imageový model Honda e a potvrdila dva elektrické modely pro Ameriku, ty ale budou spíš jen lehce modifikovanými modely od General Motors – využijí jeho platformu, akumulátory a nejspíš i motory. Podle BestCar ale strategie samostatných elektrických modelů není to, v čem Honda vidí budoucnost. Nechystá se žádný elektrický sub-brand, technika BEV (battery-electric vehicle) si najde cestu do existujících modelů.

Nové modely Honda budou konstruované tak, aby dokázaly pojmout jak hybridní (a plug-in hybridní) techniku, tak i čistě elektrický pohon. Na tom není nic až tak převratného, vzhledem ke koncepci pohonu e-HEV (dříve i-MMD), což je spíše BEV s range extenderem, než klasický hybrid, jde jen o to, mít v podlaze dost prostoru pro akumulátory – a toho také nebude potřeba s příchodem solid-state akumulátorů tolik. Tím pádem se dočkáme čistě elektrické verze modelu CR-V, Accord (my v Evropě tedy nejspíš ne), HR-V (ty se už prodávají v Číně teď), Jazz, popřípadě i dalších mainstreamových modelů.

BestCar ale navíc tvrdí, že některé elektrické modely budou mít sportovní verze Type R, mimo jiné i Honda e. To Honda ostatně sama nevyloučila, pokud budou mít zákazníci zájem. Ale vzhledem k prodejům klasické Hondy e bych se Hondy e Type R fakt nebál… Ba co víc – japonský magazín také tvrdí, že poté, co se Honda netrefila do vkusu zákazníků s hybridním NSX, bude třetí generace tohoto supersportu existovat pouze jako bateriový elektromobil! To bude v souladu s aktuálními módními trendy u bohatých zákazníků a současně by mělo, podobně jako obě předešlá NSX, představovat výkladní skříň nejnovějších technických schopností značky – ostatně Acura už koncept NSX se 4 elektromotory testovala na Pikes Peaku. Ale i přesto to bude představovat extrémně složitý úkol, protože elektrické supersporty se objevují už nyní a řada z nich ohromuje často absurdními technickými parametry, bude tedy extrémně obtížné zaujmout nějakou specifickou pozici na trhu. Tedy co si budeme povídat – v takovémto případě bude složité i prostě jen zaujmout… Elektrického NSX se máme dočkat v roce 2025, první mainstreamové BEV modely by měly naskočit ještě o rok dříve.

Zatím však nic z toho není oficiální, BestCar je taková japonská gigatovárna na fámy, podle jeho informací už by se nám to tady přímo hemžilo novými S2K, CRX, integrami a dalšími auty, zatím to ale povětšinou byly jen přeludy. 😉 Na druhou stranu elektrifikace tohoto stylu napříč modelovou řadou dává smysl, stejně jako načasování, tak uvidíme.

4 komentáře: „Blízká budoucnost Hondy: elektrické CR-V, Accord i …NSX?

  • Docela jsem se zasmál při odkazu na článek o tom, jak SSB budou v autech 2022. Dnes je jisté, že nic takového nebude – zrovna nedávno na nějaké konferenci zaznělo, že „už to mají“ (nějaká jiná firma, ne Honda) a že 2022 bude prototyp a tak 2026/27 to bude v autech, když to půjde dobře. Přičemž se čekají problémy s velkosériovou produkcí (jaké, o tom nepsali a nezajímalo mě to).

    Reálně jsme tedy od SSB spíš tak 10 let a kdo ví, jestli to nebude další studená fůze. Fyziku zatím musíme poslouchat, i když zelení soudruzi stejně jako ti rudí v minulé totalitě měli dojem, že je to naopak. Třeba z toho ale skutečně něco bude a elektromobilita začne konečně dávat smysl. S napětím očekávám, jak to dopadne, ale zatím si můžeme dát pěkných pár let pohov.

    • Toyota ještě docela nedávno (na jaře?) tvrdila, že opravdu první SSB bude ´22 mít, ale je docela dobře možné, že to bude prototypová fáze, protože zatím nikdo nemluví o tom, že by nějaké prototypy jezdily. Tím se samozřejmě nikdo chlubit nebude, důležité je z PR hlediska to prvotní datum – a pak to, kdy to opravdu půjde do série – teoreticky by dva-tři roky testování mohly stačit. V mezičase se možná ještě stihne evoluce stávajících Li-Ion, jako je třeba Ultium od GM, které pomáhala vyvíjet i Honda.

      • Tak Ultium bude v provozu určitě dřív, ale ono to nic moc nepřináší (z hlediska dojezdu). Energetická hustota je daná fyzikálně, zlepšit to lze jedině zcela jinou konstrukcí (jako právě SSB). Není náhoda, že přirozený vývoj poslal elektromobil na smětiště dějin už před 100 lety. Lze sice říct, že bez politického šílenství by tam zůstal, zatímco dnes je tu určitá nenulová šance, že se podaří vykoumat něco, co z něj udělá použitelnou věc, ale bylo by mnohem lepší, kdyby člověka ke změně donutil opět přirozený vývoj – možná by se ukázalo, že je lepší vodík nebo úplně jiný způsob pohonu.

        To už ale nezjistíme, miliardy a miliardy vyletěly komínem kvůli greténům úplně zbytečně. Bádá se totiž jen jedním směrem a „postaru“. Kdyby bylo nutné skutečně něco nového objevit, mohl jít vývoj mnohem více směry. Takto se všichni snaží tupě zlepšit baterku, přitom není vůbec jisté, že se to skutečně podaří. Dříve byla snaha zlepšit pohonné ústrojí celé, např. právě vodík. Kdyby přišli klimajugend o 20 let dřív, žádné Mirai by nikdy nevzniklo, protože už tehdy by se jelo jen zlepšování baterek. Stejně tak by nejezdila hromada vymakaných hybridů, které jsou skutečná snaha o řešení ekologičtější mobility. Za to bysme se měli výrazně hůř.

        Akorát se to posunulo, pokud se SSB nevyřeší, bude svět za 20 let úplně jinde než ho známe dnes. Bohužel to nejvíc odserou naše děti.

        • To je pravda, jednosměrný vývoj může do budoucna představovat problém…

Komentáře nejsou povoleny.