Suzuki S-Presso v crashtestu: hodně silná káva…

Jméno oblíbeného kávového nápoje Cappuccino máme u Suzuki spojeno s příjemnými vzpomínkami na sympatický kei roadster z počátku devadesátých let. I dnes nabídka japonské automobilky evokuje vůni kávy – v Indii se prodává minivůz s označením S-Presso a i ten si nejspíš řada z nás dobře zapamatuje. Stal se totiž další hvězdou crashtestů GlobalNCAP, když rozšířil řady aut, která získala nula hvězd při nárazových testech.

Maruti Suzuki S-Presso využívá platformu Heartect, která nese mimo jiné i modely Swift a Wagon R+ a automobilka se chlubila, že s její pomocí zvládne městský crossover přísnější bezpečnostní požadavky. Leč nestalo se. Konstrukce vozu byla ohodnocena jako “nestabilní” a k mizernému výsledku přispělo i vybavení vozu pouze airbagem řidiče, navíc bez předpínačů bezpečnostních pásů. A to GlobalNCAP zatím netestuje boční náraz, S-Presso zvládlo takto propadnout u přece jen milosrdnějšího čelního nárazu. Dvouhvězdičkové skóre u ochrany dětí v autosedačce také není moc k chlubení.

Maruti Suzuki si za tento výsledek vysloužilo drtivou kritiku, podle GlobalNCAP tím nevysílá největší indická automobilka dobré signály a domácí konkurence (Mahindra, Tata) se dokáže s crashtesty vypořádat mnohem lépe, stejně jako renomované mimoindické značky. Vypadá to, že doba, kdy se na rozvojových trzích mohlo prodávat prakticky cokoli, brzy skončí, za podobnou ostudu to nejspíš automobilkám stát nebude. Stejné stigma si nese z LatinNCAP i Mitsubishi L200 a neslavně dopadly též Nissan Micra a Mazda 2. Ale o osudu každého modelu nakonec stejně rozhodnou svými peněženkami zákazníci a pokud bude auto levné…