/ Toyota Mirai drtí elektromobily. Na nádrž ujede 650 km! /

Vodíkové automobily to dnes vedle bateriových elektromobilů nemají vůbec jednoduché. Brzdí je absence infrastruktury, problematické skladování vodíku, nízká energetická účinnost systému ale i slabá vládní podpora, takže nedostatečně vyniknou jejich výhody – výrazně menší hmotnost, delší dojezd a krátké tankování. I přesto jsou automobilky, které se této technice i nadále věnují – nejvíce Honda, Toyota a Hyundai, i když je otázkou, jak jim nadšení vydrží ještě dlouho, protože rychlý vývoj akumulátorů auta na vodík stále více znevýhodňuje (v roce 2017 svůj fuel-cell program ukončil Mercedes).

I přes nepříznivou situaci Toyota nedávno představila druhou generaci vodíkového sedanu Mirai, jenž boduje atraktivním designem a jak se ukazuje, tak i technikou. Toyota se včera pochlubila základními oficiálními technickými parametry, z nichž nejzajímavější je právě dojezd – ten má být až 650 km, čímž auto deklasuje všechny bateriové elektromobily. Taková Tesla Model S je sice blízko, ale s váhou přes 2,2 tuny (a víc), mirai bude vážit nejspíš kolem 1850 kg, jako minulá generace.

Mirai MY2021 má výkon 182 koní a točivý moment 300 Nm, což postačí na běžné ježdění, zrychlením z nuly na 100 km kolem 9,2 s neurazí, ale s BEV s drtivou akceleraci kolem 3 s se samozřejmě měřit nemůže, což platí i o maximální rychlosti 175 km/h. Přestože má auto výrazně delší dojezd, než minulá generace, tři nádrže pojmou jen o 1 kg více vodíku, než doposud (5,6 kg), z čehož vyplývá, že má palivový článek větší energetickou hustotu (a přitom je lehčí). AC/DC konvertor je také menší (o 21 %) a o 2,9 kg lehčí, Li-Ion akumulátor nahradil dosavadní NiMH a má větší hustotu při váze nižší o 2,6 kg. Bonusem navíc je použití existující platformy TNGA GA-L a rozložení hmotnosti 50:50, kdy elektromotor a akumulátor jsou vzadu, palivový článek vpředu a nádrže uprostřed a vzadu s uspořádáním ve tvaru písmene T.

Zřejmě stále platí, že má sedan rozměry 4973 x 1884 x 1468 mm a rozvor 2918 mm, kompletní technické specifikace však zatím stále nejsou k dispozici, stejně jako ceny v Americe, kde se bude nabízet ve dvou verzích výbavy XLE a Limited. Prohlédnout si můžete také pár nových fotografií.