Toyota Mirai drtí elektromobily. Na nádrž ujede 650 km!

Vodíkové automobily to dnes vedle bateriových elektromobilů nemají vůbec jednoduché. Brzdí je absence infrastruktury, problematické skladování vodíku, nízká energetická účinnost systému ale i slabá vládní podpora, takže nedostatečně vyniknou jejich výhody – výrazně menší hmotnost, delší dojezd a krátké tankování. I přesto jsou automobilky, které se této technice i nadále věnují – nejvíce Honda, Toyota a Hyundai, i když je otázkou, jak jim nadšení vydrží ještě dlouho, protože rychlý vývoj akumulátorů auta na vodík stále více znevýhodňuje (v roce 2017 svůj fuel-cell program ukončil Mercedes).

I přes nepříznivou situaci Toyota nedávno představila druhou generaci vodíkového sedanu Mirai, jenž boduje atraktivním designem a jak se ukazuje, tak i technikou. Toyota se včera pochlubila základními oficiálními technickými parametry, z nichž nejzajímavější je právě dojezd – ten má být až 650 km, čímž auto deklasuje všechny bateriové elektromobily. Taková Tesla Model S je sice blízko, ale s váhou přes 2,2 tuny (a víc), mirai bude vážit nejspíš kolem 1850 kg, jako minulá generace.

Mirai MY2021 má výkon 182 koní a točivý moment 300 Nm, což postačí na běžné ježdění, zrychlením z nuly na 100 km kolem 9,2 s neurazí, ale s BEV s drtivou akceleraci kolem 3 s se samozřejmě měřit nemůže, což platí i o maximální rychlosti 175 km/h. Přestože má auto výrazně delší dojezd, než minulá generace, tři nádrže pojmou jen o 1 kg více vodíku, než doposud (5,6 kg), z čehož vyplývá, že má palivový článek větší energetickou hustotu (a přitom je lehčí). AC/DC konvertor je také menší (o 21 %) a o 2,9 kg lehčí, Li-Ion akumulátor nahradil dosavadní NiMH a má větší hustotu při váze nižší o 2,6 kg. Bonusem navíc je použití existující platformy TNGA GA-L a rozložení hmotnosti 50:50, kdy elektromotor a akumulátor jsou vzadu, palivový článek vpředu a nádrže uprostřed a vzadu s uspořádáním ve tvaru písmene T.

Zřejmě stále platí, že má sedan rozměry 4973 x 1884 x 1468 mm a rozvor 2918 mm, kompletní technické specifikace však zatím stále nejsou k dispozici, stejně jako ceny v Americe, kde se bude nabízet ve dvou verzích výbavy XLE a Limited. Prohlédnout si můžete také pár nových fotografií.