Japonsko chce dát spalovacím motorům ještě 15 let!
V posledních měsících se nám množí znepokojivé zprávy o plánech jednotlivých zemí světa zakázat v poměrně blízké budoucnosti (2025-2040) auta se spalovacími motory. Situace je zatím trošku nepřehledná, protože někteří chtějí zaříznout jen osobní auta, jiní také užitkáče a náklaďáky, jednou se hovoří o benzinových a dieselových autech, jindy mají naši zelení spasitelé v úmyslu zlikvidovat dokonce i hybridy. A ekošílenství se netýká jen uvědomělých západo- a severoevropských zemí, jako je Norsko, UK, Německo, Francie či Nizozemí. K podobným krokům, i když pomaleji, směřuje také Čína a dokonce USA. Nyní se bohužel ozvalo také Japonsko.
Japonská vláda zjevně nemá, na rozdíl od EU, v úmyslu co nejrychleji zlikvidovat vlastní automobilový průmysl, ale přitom musí také v tomto směru vyvíjet nějakou aktivitu, vyplývající mimo jiné i z mezinárodních dohod. Proto se nyní uvažuje o ještě relativně rozumném plánu. Zákaz prodeje nových vozů se spalovacím motorem se momentálně navrhuje od roku 2035, nebude se však týkat hybridů, které budou po boku bateriových elektromobilů (a doufejme i vodíkových aut) přežívat i nadále.
Tím „nadále“ je myšlen rok 2050, kdy zamýšlí Japonsko přímé emise z dopravy dostat na nulu, pak už se tam zřejmě bude jezdit pouze na elektřinu. Analýzy předvídají, že tento vývoj bude relativně přirozený, už v roce 2030 by mělo čistě na elektřinu jezdit 55 % všech nových aut na JDM a v dalších letech bude jejich počet narůstat. Japonské automobilky se k tomuto návrhu zatím odmítly oficiálně vyjádřit.
Japonci na rozdíl od místních greténů skutečně pro ekologii něco dělají. Je až komické, že Evropa, která tady zavedla „dieselovou totalitu“ teď vyšiluje kvůli CO2. V Japonsku je o několik řádů čistěji, právě proto, že tam dieselů jezdí minimum a naopak hybridní je tam kde co. Takže postupný přesun z hybridů směr elektřina v době, kdy to bude smysluplné (dojezd, cena) tam bude něco zcela normálního i bez zákazů a příkazů. A naopak, lze čekat, že kdyby se elektromobilita ukázala jako slepá cesta (což je stále možné, SSB jsou daleko a nejisté), tak prostě zůstanou u hybridů, kterých už tam za 15 let bude pomalu 100% a k nim exkluzivní auta a veteráni (resp. budoucí veteráni, tedy nějaké vymakané GT-R nebo AMG tam samozřejmě bude jezdi v benzínu na srazy dál).
Takže dle mého jde spíš o vytyčení směru a uklidnění lidí, že není třeba nic hrotit a více-méně jen popsali přirozený vývoj na 15 let dopředu a nechali si i zadní vrátka. To soudruzi u nás pochopitelně absolutně nejsou schopní ani ochotní pobrat a adekvátně se chovat.
Přesně tak…