Novinky

Kawasaki vyvíjí hybridní pohonné ústrojí

Výrobci motocyklů mají štěstí, že se na ně zelený emisní teror zatím nezaměřil. Zatím. Řada firem se sice věnuje alternativním systémům pohonu, ale prozatím na dobrovolné bázi a většinou se jedná o elektromotocykly, Japonsku dokonce vznikla iniciativa sjednocení výměnných akumulátorů s účastí všech klíčových výrobců. Kawasaki však nechce být zelené jen barvami kapotáží a má mimo to ještě jeden plán…

Kawasaki oznámilo, že vyvíjí hybridní pohonný systém pro motocykly, jenž v principu odpovídá tomu, jak hybridy fungují v automobilech. Klíčovými komponenty systému bude spalovací motor, elektromotor a akumulátory, přičemž na rychlostních silnicích, kde baterkám nejrychleji dochází dech, bude motorka poháněna benzinovým motorem, ve městě bude jezdit na elektřinu a na klikatých okreskách budou oba motory spolupracovat, přičemž samozřejmě bude fungovat obvyklá rekuperace energie při brzdění a jízdě bez plynu, popřípadě při jízdě ustálenou rychlostí se spalovacím motorem.

Systém by měl fungovat podobně jako hybridní systém Hondy e-HEV (i-MMD), kdy je spalovací motor s koly spojen stálým převodem, jenž je ekvivalentem zařazené šestky, takže o akceleraci se bude starat primárně elektromotor. Zatím není známo, kdy by Kawasaki chtělo uvést hybridní motorky do prodeje, ani pro jaký typ strojů by byl určen. Nabízí se samozřejmě cruisery, choppery nebo maxiskútry, protože u motorek platí dvojnásob, že hmotnost (baterek) zabíjí chování vozidla a u těchto typů nebude váha zase takovým handicapem. I tak nejspíš bude ještě chvíli trvat, než bude systém fungovat podle představ motorkářů. Ale jakmile se ekofašisté zaměří i na motorky, Kawa bude připravena – možná lépe, než jiné značky…