Honda má patent na techniku motorů F1 pro superbiky

Výrobci motocyklů zatím mohou být ohledně emisí relativně v klidu, ale je to samozřejmě jen dočasně, i na ně dříve či později dopadne kladivo čistoty výfukových plynů. A nejtvrději samozřejmě na superbiky, libující si ve vysokých výkonech a otáčkách přes 10 000/min. Pro takové mašiny nebude asi úplně použitelný hybrid, jaký vyvíjí třeba Kawasaki, Honda ale možná má řešení, které dá supersportovním motorkám (a možná nejen jim) ještě pár let navíc. Budoucí motocyklové motory Honda totiž nejspíš využijí techniku, kterou japonská firma vyvinula pro současnou generaci šestiválců formule 1, tento systém byl přihlášen k použití v Hondě CBR1000RR Fireblade.

Jedná se o takzvané pre-chamber combustion, tedy spalování mimo válec. Tedy abych byl úplně přesný – o spalování, které začíná mimo válec. Honda vlastně oprášila myšlenku systému CVCC, jenž v polovině 60. let umožnil splnit zpřísněné emisní limity i bez katalyzátoru, jen samozřejmě mnohem sofistikovanějším způsobem.

Honda se chce tímto systémem co nejvíce přiblížit ideálnímu poměru směsi 14,7:1, kdy dochází k nejúčinnějšímu spalování a nejnižším emisím. Jenže při tomto poměru představuje problém dobrého promíchání a spálení veškeré směsi ve válci, což představuje samozřejmě velkou výzvu v F1, kde je množství dodávaného paliva měřeno a hlídáno. U produkčních motocyklů samozřejmě nejsou restrikce tak velké, ale snaha o co nejlepší spálení směsi může představovat cestu, jak dostat emise na co nejnižší úroveň. Jak tento systém vlastně funguje?

Honda umístila do komůrky válce zapalovací svíčku a vstřikovač, jenž injektuje benzin, následně procházející otvory ve ventilu do spalovací komory, které rychlost vstřikovaného paliva zpomalí a lépe se smísí se vzduchem. Následně dojde v komůrce k zapálení benzinu a zášlehy projdou zmíněnými otvory do válce, kde dojde ke klasickému zážehu. Ventil, jehož otvory prochází palivo a poté zášleh, je rotační, ovládaný řetězem a ve fázi výfuku se otočí a další, větší otvor v něm umožní vypláchnutí komůrky. Poté se opět uzavře a čeká na další dávku benzinu.

Kromě tohoto systému má motor ještě jeden vstřikovač pro nepřímý vstřik benzinu, umístěný klasicky v sacím traktu za škrtící klapkou. Ten bude zřejmě dodávat palivo při menším zatížení motoru, respektive v nízkých a středních otáčkách. Celý systém je přihlášený u patentového úřadu v Japonsku, zatím tedy není známo, kdy se dostane do výroby. Pokud vůbec – zdaleka ne všechno, co firmy patentují zamíří do produkce, nakonec může dostat přednost úplně jiné řešení.