Toyota GR010 Hybrid: hyperauto s 670 k se představuje

Závodní speciál Toyoty pro top kategorii Le Mans Hypercar (LMH) vytrvalostních závodů WEC (World Endurance Championship) je oficiálně odhalen. To nejlepší na něm je samozřejmě skutečnost, že je podle pravidel FIA třeba, aby vznikla homologační série auta se silniční specifikací, pětadvacet šťastlivců tedy bude mít jedinečnou šanci získat do sbírky unikátní sportovní vůz.

Ale teď se představuje závodní verze pro tovární tým Gazoo Racing, jenž bude provozovat dva exempláře, za jejichž volantem se budou střídat Kamui Kobayashi, Mike Conway a Jose Maria Lopez (#7) a Sebastian Buemi, Kazuki Nakajima a Brendon Hartley (#8). Auto se dost podobá dosavadnímu LMP1 speciálu TS050, je však o 250 mm delší, o 100 mm širší a o 100 mm vyšší. Má také větší hmotnost 1040 kg (oproti 878 kg u TS050). Aerodynamika vozu je neměnná, seřizovat lze pouze zadní křídlo.

Srdcem auta je motor V6 3.5 twin-turbo, což představuje oproti 2,4litrové jednotce dost radikální změnu. Šestiválec je uložen vzadu a pohání zadní kola, asistuje mu hybridní systém pro přední nápravu o výkonu 268 koní, což bude mít blahodárný vliv na zvuk motoru. 😉 Celkový výkon agregátu pak činí 670 koní. Vývoj auta trval 19 měsíců a probíhal převážně v Kolíně (tom na Rýnem 😉 u TMG).

Jednu chvíli to vypadalo, že v LMH vznikne zajímavá konkurence – o účast projevil zájem Aston Martin a FIA lobovala také u Mercedesu, jenže obě značky zůstávají ve formuli 1. V první sezoně se tedy Toyota v LMH utká pouze s privátním týmem Camerona Glickenhause a několika deriváty, zbastlenými z loňských LMP1. V sezoně 2022 se do WEC vrátí Peugeot, ale obávám se, že Toyota asi zase bude nějaký čas kategorii dominovat. Zajímavé by to mohlo začít být v sezoně 2023, kdy do hry vstoupí speciály kategorie LMDh, tedy náhrada amerických DPi (Daytona Prototype). Závoďák LMDh plánuje Porsche, Audi, ale také Acura. Jejich existenci ale bohužel vznik homologační road-legal série nepodmiňuje…