V poslední době je docela v kurzu černá. Teď samozřejmě nemám na mysli bezdůvodně sebemrskačské klečení na závodních okruzích, stadionech a jinde, ale všelijaké „black“ a „dark“ speciální edice aut. O různých limitkách, ať už černých nebo ne, pro vás na j-c s nadšením píšu, ale téměř vždy s trpkým postesknutím, že jsou určeny pouze pro Japonsko, USA, popřípadě UK, Německo nebo třeba Francii. Ale teď tu máme jednu z mála výjimek, potvrzujících toto pravidlo – seznamte se s Hondou CR-V i-MMD Hybrid 4×4 Sport Line. A nenechte se zmást označením – na opěrkách sedadel a koberečcích je vyšitý nápis Black Edition a jedná se opravdu o edici, která se na některých evropských trzích objevila už na jaře loňského roku.
Neptejte se mě proč je to Sport Line a ne Black Edition, nejspíš se jedná o snahu dát označení trochu řád – když tu máme stylingový paket Sport Line pro Civic, tak teď je na řadě CR-V Sport Line. K když bychom asi byli vděčnější za nějaký ten ostřejší Sport nebo Dynamic. 😉 Ale chci jen říct, že nemám problém s tím, že má Sport Line uvnitř nápis Black Edition. Podstatnější je, že auto vypadá vážně dobře. A to nejen zvenku díky černým kolům, tmavému chromu a optice světel – černá vnesla punc luxusu i do kabiny. Černé je čalounění stropu, dekory palubní desky, ale i kliky dveří. Působí to fakt …prémiově.
Noblesní vzhled CR-V mi dobře ladí s jeho ostatními kvalitami. Po více než čtyřech letech výroby rozhodně nepůsobí jako auto, které se nachází pár měsíců od konce životního cyklu a už je nevyšší čas na obměnu. Namísto toho budí dojem perfektně vyzrálého vozu, který vlastně nemá žádnou výraznější slabinu. Tedy až na poněkud archaický infotainment, což vynikne ve srovnání s novějším jazzem a Hondou e. Interiér je prostorný a tichý, sedadla pohodlná, s decentním bočním vedením, posaz za volantem přirozený, ergonomie bez výhrad. Ale to už víte z dřívějška. Stejně tak víte, že je CR-V velice komfortní, naprostou většinu nerovností bez problémů vyžehlí, na vozovce se zvlněnou krajnicí je stabilní a jen se sotva znatelně pohupuje a přestože jeho chování v zatáčkách nelze úplně hodnotit jako agilní, zatáčet rozhodně umí. Přitom je dobře ovladatelné, poslušné a (jistě i) díky neustálé lehké asistenci zadních kol jen mírně nedotáčivé. Prostě jak říkám – perfektní (nejen) rodinné SUV. Dovolím si tvrdit, že se vám z něj po zkušební jízdě ani nebude chtít vystoupit…
Hybridní systém e-HEV (nebo i-MMD, chete-li) celý komplet dobře doplňuje. Elektromotor, který je primární pohonnou jednotkou, je výkonný tak akorát a jeho točivý moment vozu zajišťuje velmi dobré pružné zrychlení i akceleraci při městských a silničních rychlostech. Obzvlášť jsem si oblíbil režim Sport, jenž reakce motoru ještě trochu zostřuje. Nevím, jestli v téhle kategorii najdete spontánněji reagující auto, je to docela návykové. 😉 Na dálnici už je to s dynamikou horší, nad 150 km/h CR-V moc nezrychluje a benzinový motor, pracující pod větší zátěží, jde často do otáček a vydává monotónní hluk. Je škoda, že na rozdíl od jazzu virtuálně nepřeřazuje.
Protože jsem si prakticky stále užíval sportovní režim, auto bylo úplně syrové a venkovní teploty nízké, jezdil jsem za 8,2 l benzinu, i to je však o 1,4 l méně, než si bere minulá generace s dvoulitrovým benzinem (při citelně klidnějším jízdním stylu…). Klasické měření spotřeby ustálenou jízdou ukázalo 6,6 l při tachometrové stovce a 9,3 l při rychlosti 140 km/h. Tohle všechno už máme otestováno z dřívějška, tak co budeme zkoušet tentokrát?
Jako na zavolanou přišel i do Polabí sníh a bylo tedy možné vyzkoušet schopnosti pohonu všech kol Real Time AWD, jenž je elektronicky ovládanou evolucí původního Dual Pump Real Time 4WD. A byl jsem velmi spokojen. Pokud úmyslně nedupnete z klidu na plný plyn, CR-V už neprotočí přední kola, při rozjezdu se připojuje zadek automaticky, což lze kontrolovat na informačním displeji. Ten za určitých podmínek dokonce ukázal, že šlo krátkodobě na zadní kola více točivého momentu, než na přední. Čerstvý sníh, uježděný sníh, namrzlá silnice, tohle všechno si dává CR-V e-HEV s naprostou jistotou. Pohon AWD se aktivuje i v zatáčkách a elektronika poznala i zasněženou dálnici a na zadní kola posílala trochu síly i v rychlostech kolem 130 km/h. Už není také tak jednoduché vyjet za zatáčky „dveřmi napřed“ poté, co při výjezdu ostře šlápnete na plyn, CR-V situaci vyhodnotí a preferuje dobrou stopu a maximální přilnavost. Ne, že by to nešlo, ale už to vyžaduje trochu úsilí. 🙂 Řidiči tak auto dává při jízdě na sněhu a ledu velkou jistotu, céervéčko se už nemusí cítit vedle konkurenčních SUV handicapováno, zvlášť když má 5G už zase docela zajímavou světlost.
Takže abych to shrnul – CR-V e-HEV je znamenité SUV bez slabých stránek a lze ho doporučit všem, kdo chce (nebo fakt potřebuje 😉 ) kompaktní SUV. Snad jen ti, pro které je denním chlebem dálnice rychlostmi kolem 160 km/h, by se měli poohlédnout jinde. A když CR-V, tak rozhodně Black Edition… tedy pardon, Sport Line. Jestli vám tedy nebude vadit, že každou chvíli na parkovišti někoho načapáte, že vám káru okukuje. 😉
Honda CR-V Hybrid 4×4 Sport Line | |
Objem motoru (ccm) | 1993 |
Výkon (k) benzin/celkem | 146/5600 / 184 |
Točivý moment (Nm) benzin/celkem | 175/4000 / 315 |
0-100 km/h (s) | 9.2 |
Max. rychlost (km/h) | 180 |
Kombinovaná spotřeba paliva WLTP (l/100 km) | 7.3 |
Rozměry karoserie (mm) | 4600 x 1855 x 1679 |
Rozvor | 2663 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | – |
Objem nádrže paliva (l) | 57 |
Objem kufru (l) | 497-1697 |
Cena (Kč) základní / testovaná verze | 839.900 / 1.033.800 |