Mění Nissan názor na elektromobily? Spolutvůrce GT-R naznačuje nový směr…

Nissan má dost zásadní zásluhu na tom, že dnes svět jede na vlně bateriových elektromobilů (tedy zatím imageově, nikoli prodejně… 😉 ). Můžete ho za to nenávidět, ale kdyby to nezačal Nissan, přišel by s tím někdo jiný, není před tím úniku, takže je to asi jedno. Ale teď se zdá že Nissan mění názor. Tedy …tak trochu.

Znáte pana Naoki Nakadu? Tenhle šéfinženýr se podílel na vývoji motoru VR38DETT pro Nissan GT-R, ale je podepsaný také pod pohonným systémem Nissanu Leaf, má tedy zkušenosti z obou konců motorářského spektra, troufám si říct z obou konců motorářských světů. A co si myslí o myslí o budoucnosti elektrifikace?

Asi se budete smát. Tedy určitě se nebudou smát příznivci automobilek Toyota a Honda, protože Nakada-san tvrdí to samé, co tyhle dvě značky prohlašují už roky – že ve střednědobém horizontu je nejlepším řešením pohonu je …hybrid. 😀

Tedy Naoki Nakada tomu říká elektromobil s range extenderem, ale principiálně se jedná o hybrid. Nakada (zcela správně) říká, že elektromobily se zatím potýkají se zásadním problémem v podobě infrastruktury. V současnosti je elektromobil ideálem pro pár (desítek, respektive stovek) tisíc lidí, z nichž většina si auto dobíjí přes noc doma v garáži nebo využívá (hodně řídkou) síť dobíjecích stanic. Ty dnes většinou zejí prázdnotou, ale už se vám vcelku snadno může stát, že pojede do nákupního centra s cílem pěkně si BEV sosnout v průběhu nákupu a na obou ( 😉 😀 ) místech včetně rychlonabíječky stojí nějaký ichtyl s plug-in hybridem, který se tam nabije asi za 5 minut, ale majitel nakupuje dvě hodiny (vlastní zkušenost). Prostě a jednoduše – infrastruktura už brzy nebude stačit relativně rychlému nárůstu BEV v ulicích.

Proto si Nakada myslí, že budoucnost je v systému e-Power, jenž funguje na stejném principu jako e:HEV od Hondy – k pohonu auta slouží elektromotor, jenž získává energii z akumulátorů a spalovacího motoru, jenž funguje primárně jako generátor, ale v některých režimech jízdy, jako je dálniční provoz, slouží i k přímému pohonu auta. Ačkoli se může zdát, že tyto systémy jsou poměrně primitivní, Nakada rozhodně nesouhlasí a naopak tvrdí, že vymyslet rovnováhu mezi generátorem a elektromobilem je komplikovanější, než postavit BEV nebo klasický hybrid …nicméně Nissan si v tomto ohledu zdravě věří. V blízké budoucnosti se tedy dočkáme mnohem většího počtu automobilů s pohonem e-Power…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *