Novinky

Mitsubishi L200 „hvězdou“ skandálu s nereálnou udávanou spotřebou

Už více než dva roky probíhá v Austrálii zajímavý spor mezi automobilkou Mitsubishi a dopáleným majitelem pick-upu Triton (L200) z roku 2016. Jistý Zelko Begovic vyměnil L200 MY2008 za nové L200 MY2016, přičemž podle jeho slov byla hlavním důvodem výrazně nižší udávaná spotřeba paliva. Jenže nové L200 dle jeho záznamů bere o 24 % více (12,44 l), než jeho dosavadní L200, které jezdilo kolem 10 litrů. Oficiální údaje v Austrálii tvrdí, že na běžných silnicích má jezdit za 6,8 l, ve městě za 9,0 l a v kombinaci za 7,6 l, což je skoro o 50 % víc.

Výsledkem tohoto zjištění byl soudní spor, jenž v roce 2019 nakázal automobilce vrátit majiteli pořizovací cenu a vzít si auto zpět. Toto rozhodnutí potvrdil i odvolací soud, ale Mitsubishi se obrátilo ještě na nejvyšší soud, jenž vymyslel lišácký verdikt – udávaná spotřeba je sice zavádějící a klamavá, ale vzhledem k tomu, že ji auto podstoupilo v souladu s platnými předpisy, vůz rozlíceného majitele není vadný a nelze jej tedy vrátit. Mezi řádky z toho lze vyčíst, že by se australská vláda měla zaměřit na takové změny metodiky, které by přiblížily hodnoty na (povinných) štítcích realitě.

Dotčený exemplář Mitsubishi Triton se v důkazním řízení nedokázal v reálném provozu přiblížit. Begovic dosáhl spotřeby kombinovaném cyklu o 26,6 % vyšší, o 17,8 % v městském cyklu a znepokojivých 36,8 % v mimoměstském. Technik Mitsubishi byl sice úspěšnější, ale i jeho výsledek v kombinaci činil 8,5 l, což je o cca 12 % horší výsledek.

Nezávislá Australská automobilová asociace (AAA) v souvislosti s tím sama zjistila, že nová auta mají až o 59 % větší reálnou spotřebu, přičemž průměr u 30 aut, oblíbených mezi tamními zákazníky, je oproti oficiálním hodnotám o 21 % vyšší. Dodává také ještě, že v roce 2002 byla odchylka jen 10 %, v roce 2014 to bylo 35 % a v roce 2017 dokonce 49 % poté, co řada automobilek zjistila, jak laboratorní testy optimalizovat.Jak je vidět, dnes se už hodnoty trochu přiblížily normálu, ale stále je to málo. To jen tak na okraj, abyste viděli, čím teď žije Austrálie, 😉 Mitsubishi je v tom asi nevinně, stejně by určitě dopadla i jakákoli jiná značka, pokud by narazila na zatvrzelého zákazníka. Každopádně výrok nejvyššího soudu poslouží do budoucna jako precedent, jenž výrazně omezí podobné soudní spory. Ono takových teoretických 15 milionů žalob by asi australskou justici slušně zaměstnalo. 🙂