Novinky

Mazdě se rozpadají plány na návrat wankelu :-(

Mazda za 100 let své existence přinesla do autoprůmyslu řadu inovací a realizací zdánlivě nezvládnutelných projektů, ale synonymem pro hirošimskou značku je bezpochyby rotační motor. Před několika dekádami poháněl v portfoliu značky kdeco, ale spojujeme si jej hlavně se sportovními vozy RX-7 a RX-8. Proto se nelze divit tomu, že se jej Mazda snaží jakkoli oživit. Dnes už víme, že sportovní benzinové kupé nikdy pohánět nebude, ale měl se vrátit alespoň jako range extender pro elektromobil Mazda MX-30 …a další budoucí elektromobily Mazda (a Toyota). Žádné velké terno, ale odkaz měl zůstat zachován. Ale něco se stalo…

Japonská média ve velkém informují, že projekt MX-30 Wankel byl ukončen. Zjistilo se totiž, že by jeho použití vyžadovalo větší akumulátory a tím pádem by se takové auto příliš prodražilo. Vztah mezi wankelem a akumulátorem nebyl nijak upřesněn, nejsou tedy známy konkrétní důvody, ale projekt údajně skončil, což určitě nepotěší nejen příznivce Mazdy, ale i inženýry Toyoty, kteří s roatšním motorem už také počítaly. Mluvčí Mazdy Masahiro Sakata se sice pokouší mírnit skepsi prohlášením, že automobilka stále zvažuje wankel coby range extender, ale načasování je nejisté“, ale nevypadá to, že by mu někdo věřil.

V plánu je ale něco úplně jiného a fanoušci Mazdy by měli být potěšeni poněkud více, než z role wankelu coby generátoru. Wankel prý bude zase pohánět sportovní kupé! A v komorách bude spalovat vodík! Tak to je mnohem lepší, co říkáte? Určitě si vzpomenete, že s takovým autem už Mazda experimentovala – kolem roku 2007 se po silnicích prohánělo kupé RX-8 Hydrogen RE. Takže se nakonec dočkáme? Nechci být za škarohlída (zrovna já, ortodoxní optimista 😀 ), ale podle mě nedopadne ani tohle. Mazda (a s ní třeba i BMW) skončily s kapalným vodíkem z dobrých důvodů. Je extrémně těkavý a z nádrží mizí doslova před očima (plynný pro palivové články je na tom o něco lépe) a spalování má o cca 25 % horší efektivitu, než u palivových článků. Takže ve válcích lze sice spalovat kdeco, ale za jakou cenu? Už tak se vodíková auta těžko prosazují vedle bateriových elektromobilů, u spalovacích vodíkových aut by to bylo ještě mnohem horší. Že by se tato technika mohla prosadit pro komunitu petrolheadů (tedy pardon, hydrogenheadů 😀 )? Obávám se, že těch (při cenách paliva a spotřebě) moc nebude a pokud ano, tak spíš u značek, jako je Ferrari, Lamborghini nebo Porsche, ne Mazda. Ale rád se samozřejmě budu mýlit a v koutku duše se na vodíkové RX-9 těším. 😉

Takže co? Je to definitivní konec wankelu? Prý ne tak úplně, rotační motor je prý stále použitelný jako pro plug-in hybridy a sériové hybridy. Ty by se měly začít objevovat mezi rokem 2022 a 2025 a rotační motor u nich bude plnit roli generátoru pro výrobu elektřiny, neměl by vůbec pohánět napřímo kola, a pokud ano, tak pouze doplňkově jako u systému Honda e:HEV.

Jeden myslel na “Mazdě se rozpadají plány na návrat wankelu :-(

  • taky v to moc neverim… ale mazda taky misto aby secko hned oturbila zkousi lecos… takze kdo vi.

Komentáře nejsou povoleny.