Návrat Wankelu: Předběhne Mazdu výrobce obytňáků?

Mazda už několik let chystá návrat rotačního motoru, jenž je doslova součástí DNA hirošimské automobilky. Sice už bude plnit pouze roli generátoru pro hybridy, plug-in hybridy a (možná) elektromobily, ale i tak – bude prostě fajn ho mít zpátky. Jenže oznámená premiéra v MX-30 se odkládá nebo možná dokonce ruší, na hybridy se ještě bude nějaký ten rok čekat a začíná hrozit, že Mazdě vypálí rybník firma, která by vás určitě ani ve snu nenapadla – německý výrobce obytných automobilů a karavanů Knaus Tabbert!

Knaus představil koncept obytňáku na bázi Fiatu Ducato (nebo Knaus Van Ti 650 MEG Vansation, chcete-li) , jenž je namísto klasického turbodieselového čtyřválce vybaven systémem E.Power Drive. Detaily nebyly oznámeny, musí nám ale stačit info, že hnací elektromotor má výkon 241 koní a dále je obytný vůz vybaven akumulátorem s kapacitou 35 kWh, jenž se nabije za tři hodiny a umožní ujet na jedno nabití 90 km. A to je pro takový typ dopravního prostředku hrubě nedostatečné. Proto se součástí E:Power Drive také rotační motor, sloužící jako generátor elektřiny pro akumulátory, ale i pro další systémy v době, kdy je vůz zaparkován – zajistí vytápění, osvětlení, vaření a další provozní činnosti – a to až po dobu pěti dnů. Navíc umí za určitých podmínek přímo pohánět přední kola obytňáku.

Výrobce motoru nebyl prozrazen, ale realizace projektu byla svěřena firmě HWA AG, specializující se na vývoj techniky pro motorsport. Knaus vidí stejné výhody wankelu oproti pístovému motoru jako Mazda – malé rozměry, menší spotřebu v optimálních otáčkách, má méně dílů a je tišší a kultivovanější. Naštěstí pro Mazdu to nevypadá, že by se Knaus E.Power Drive dostal nějak rychle do prodeje, výrobce by v něm nejraději spaloval vodík, což bude ještě pár let nereálné, ale není vyloučeno, že se začne zanedlouho vyrábět klasická benzinová verze.