Novinky

Subaru WRX 2022: všechno je nové

Subaru oficiálně představuje novou generaci sportovního sedanu WRX a přestože vypadá povědomě a má i podobné parametry jako předchozí model, jedná se o největší změnu techniky za hodně dlouhou dobu. Design není žádným překvapením – podle očekávání je to čtyřdveřová verze kombi Levorg, samozřejmě patřičně vizuálně přiostřená novými nárazníky a spodním bodykitem, jenž zahrnuje i nelakované nástavce prahů, což asi má trochu navodit dojem crossoveru či outbacku. Ale mám pocit, že WRX bude vypadat stejně lépe, až je někdo dá do laku. Jako celek působí Subaru WRX hodně drsně, líbí se mi, tedy až na ty zadní svítilny, které jsou opravdu tak nehezké, jak naznačovaly rendery. Z interiéru levorgu jsem nebyl moc odvázaný, zejména pak z obludného centrálního tabletu a u WRX je stejný, co se dá dělat…

Pod karoserií se ukrývá nová platforma Subaru Global Platform, která mimo jiné dva hlavní benefity. Je výrazně tužší (torzní tuhost o 28 %, uložení zavěšení o 75 %!) a už tak nízko umístěné těžiště šlo ještě níž. Přední blatníky jsou z hliníku, což snížilo váhu o 2,3 kg, nové řízení s elektrickým posilovačem a dvojitým pastorkem má zajistit přirozenější pocit. Oproti původním předpokladům se bude vyrábět nejen s převodovkou CVT (označenou Subaru Performance Transmission), která je při ručním ovládání o 30 % rychlejší při přeřazování a o 50 % rychlejší při podřazování, ale i s šestistupňovým manuálem.

Co se motoru týče, ten asi zůstal trošku za očekáváním. Čtyřválec 2,4 l s turbem, jenž dnes používají téměř všechny modely značky, dává jen 275 koní a točivý moment vrcholí hodnotou 349 Nm v rozmezí 2000-5200/min, což znamená, že si mezigeneračně polepšil o zanedbatelné tři koně. Ale furt lepší, než kdyby si pohoršil. 😉 Důležitou novinkou je dostupnost adaptivních tlumičů s režimy Comfort, Normal a Sport, ale pouze u vrcholné verze výbavy GT. Ta nabídne jako jediná také semišová sedadla Recaro a 18″ tmavě matná kola s obutím 245/40. Pohon všech kol disponuje vektorováním točivého momentu. Nic z toho si ale neužijeme, s WRX se pro Evropu nepočítá, ale to už se nějakou dobu ví. 🙁