Mitsubishi: ukončí vývoj aut pro JDM a převezme modely Nissanu(?)

Tohle určitě příznivci Tři diamantů neuslyší rádi. Japonský deník Nikkei před dvěma dny přinesl velmi znepokojivou informaci. Mitsubishi má ukončit vývoj platforem pro japonské modely a někdy kolem roku 2026 by mělo začít prodávat pouze auta, vycházející z techniky Nissanu. Tento krok má radikálně snížit náklady Mitsubishi na vývoj, přičemž uspořené prostředky může vložit do vývoje elektromobilů.

V řadě médií se následně objevily informace, že tato auta budou pouze zvenku a zevnitř lehce modifikované nissany, podobně jako funguje sdílení třeba u Subaru BRZ a Toyoty GR 86. To zní docela strašidelně, nemyslíte, vždyť k tomu se schyluje přece i v Evropě… A trošku to také vysvětluje fakt, že v rámci aliance má být v Japonsku lídrem Nissan a o roli Mitsubishi na svém domácím trhu se alianční materiály vůbec nezmiňovaly. Ve skutečnosti o tom ale Nikkei tímto způsobem nemluví. Tvrdí, že na platformách Nissanu budou vznikat auta, která budou mít karoserie a interiéry, stejně jako specifické naladění, pocházející z R&D Mitsubishi. A tomu bychom asi věřili raději…

Ale aby toho zmatku nebylo málo, včera se do kauzy vložilo samo Mitsubishi. To oznámilo, že jde o pouhou spekulaci, nezakládající se na faktech. Mitsubishi ve svém vyjádření uvádí, že „zvažuje uvedení modelu pro Japonsko, které zvýrazní charakter Mitsubishi použitím vlastní platformy“. Současně však Mitsubishi připouští, že „je příznivcem standardizace a efektivity v rámci aliance“. A to mě přijde jako chabá obrana vůči tvrzení Nikkei. Jediné auto pro Japonsko s platformou Mitsubishi ve fázi zvažování? Samozřejmě je třeba číst mezi řádky – takové auto nejspíš opravdu vznikne, ale bude jediné? Dost možná pouze proto, aby se nemohlo říct, že Mitsubishi nemá na domácím trhu žádné auto na vlastní platformě.

Takže z vyjádření Tři diamantů mám spíš pocit, že informace Nikkei budou asi správné. Zmíněný deník tvrdí, že Mitsubishi chce do budoucna využívat pouze čtyři platformy namísto současných osmi, přičemž dvě budou alianční (Renault-Nissan) a dvě vlastní, určené pro trhy jihovýchodní Asie, kterou má na starosti. Ale na druhou stranu – není nakonec jedno, jakou platformu auto využívá? Mnohem důležitější je, jak auto vypadá a jak jede. 😉 Mimochodem – devadesátá léta, která jsou považována za zlatý věk japonských značek, byla na JDM hodně divoká, spolupracoval doslova každý s každým a auta jednotlivých konkurenčních značek se často lišila pouze logy na karoserii a volantu. A asi to Japoncům nevadilo…