Novinky

SBMC: Honda, Yamaha, KTM a Piaggio oznámily spolupráci!

Konkurenční boj mezi jednotlivými automobilovými výrobci je obrovský, ale není to nic proti soutěžení v kategorii motorek. U aut je přece jen více možností, jak se odlišit, u motocyklů často rozhodují doslova detaily. Že to vypadá jako byznys, kde se rivalové nemají šanci se na čemkoli shodnout? Omyl! Výrobci aut by se měli učit.

O čem že je tu řeč?

Hondě, která je většinou v oblasti marketingu naprosto marná, se povedlo přesvědčit nevýznamnější konkurenční výrobce motorek, že by bylo vhodné, mít stejné, vyměnitelné akumulátory pro elektrické motocykly, skútry, popřípadě lehké elektromobily. Do party tak coby světová jednička přibrala Yamahu, což je globální dvojka, ale také rakouskou KTM a hlavně – evropský koncern Piaggio, jenž vlastní značky Aprilia, Moto Guzzi, Derbi, Gilera a Vespa. Tyto firmy založily sdružení SBMC (Swappable Batteries Motorcycle Consortium), které vyvine akumulátory, kompatibilní se všemi elektrickými motorkami těchto značek. Jejich výhodou bude nízká hmotnost a pořizovací cena, relativní nevýhodu v podobě malé kapacity vykompenzuje možnost je kdekoli (v síti dobíjecích stanic zúčastněných značek) vyměnit za nabité.

V Japonsku se na stejné formě spolupráce už Honda a Yamaha domluvily se Suzuki a Yamahou, takže ve skutečnosti tvoří tuto jednostopou alianci šest nejvýznamnějších výrobců motorek na světě. A kdo se nepřidal do party teď, má šanci i do budoucna, konsorcium uvítá další zájemce o unifikaci akumulátorů. V západním světě těch nezúčastněných rebelů moc nezbývá, ale bude asi užitečné nalákat i čínské firmy. Ale ty se dokáží postarat o kompatibilitu i bez podpisu nějakých papírů. 😉

Každopádně nás za pár let čeká budoucnost, kdy se se svojí vyšťavenou elektrickou hondou (yamahou, suzuki, kawasaki) zajedete k dealerovi vespy nebo KTM, do stroje vrazíte čerstvě nabitou baterku a máte na dalších 40-50 km vystaráno. A to mi přijde jako fakt super nápad.