Mazda pracuje na motoru s dvojitým přeplňováním

V posledních měsících (bojím se napsat letech) už neslýcháme moc často, že by nějaká automobilka vyvíjela nějaký nový spalovací motor. Jednou z výjimek je, zdá se, Mazda. Ta si nechala registrovat motor s vnitřním spalováním, osazený výfukovým turbodmychadlem a elektrickým kompresorem. Tento nápad není nový, ale používá se poměrně zřídka; dnes ho má snad jen Volvo. Co přesně si Mazda na tomto známém řešení nechává chránit, není zcela jasné, každopádně elektrický kompresor, umístěný v prostoru sání, je konfigurován tak, aby zajistil točivý moment v nízkých otáčkách, zatímco výfukové turbodmychadlo převezme iniciativu ve středních otáčkách, kdy už mají odcházející plyny potřebnou sílu a rychlost.

To znamená, že by motor měl reagovat spontánně v celém spektru otáček. Součástí patentu je umístění oxidačního katalyzátoru ještě před turbo, aby se co nejrychleji ohřál. Ano, oxidační kat …bavíme se tu (bohužel) o naftovém motoru. Mazda však dodává, že uvedená technická řešení lze aplikovat i na „další typy motorů“, tedy i na benzinový… Že by dostal twin-charger techniku chystaný řadový vznětový šestiválec? Uvidíme. Je ale klidně možné, že patenty skončí v šuplíku, není to v autoprůmyslu nic až tak neobvyklého.