Toyota Prius chce být zase průkopníkem. Na co vsadí?

Jáký je nejdůležitější model v historii automobilky Toyota? Nějaký ikonický sporťák jako 2000GT nebo AE86? Těžko. 😉 Nejprodávanější auto na planetě? Možná, kdysi… Od konce minulého tisíciletí tu máme nového favorita – Prius. Tohle auto stálo u zrodu pohonných systémů, kombinujících spalovací motor s elektromotorem a prius se stal miláčkem davů coby ambasador „zelené éry“. Celebrity se předháněly, kdo bude za jeho volantem spatřen dřív a trend inspiroval i davy. Každá značka by chtěla mít v portfoliu takové auto. Jenže kouzlo priusu vyprchalo. Hybridy všeobecně skončily na vedlejší koleji s příchodem elektromobilů (to ostatně dělá starosti i celému Lexusu, jenž si na hybridech vybudoval image) a prius se rázem stal úplně normálním autem s podivným designem. Toyota by mu ale chtěla vrátit dřívější lesk a slávu. Jsou ale nějaké možnosti?

Elektroauta mají teď své vlastní ikony a auta s vodíkovými palivovými články byly přijaty dost chladně. Ale objevuje se nám tu možná nový trend. Jak byli dříve všichni zapálení do hybridů a nyní do elektroaut, sílí hlasy, kterým se nelíbí, že by se spalovací motory staly během pár let pouhou vzpomínkou. Jenže fosilní paliva (respektive jejich emise) už asi fakt neprojdou. Je tu ale jiná šance – alternativní paliva. A v této oblasti by se mohla Toyota Prius zviditelnit. Proslýchá se, že by se mohla v další generaci stát prvním sériově vyráběným autem, spalujícím …vodík!

Prvním se stát opravdu může, Toyota už vyzkoušela vodík v motorsportu (dokonce s Toyodou za volantem) a technicky to není až tak složité. Ale bude to hit? Osobně si myslím, že ne, ostatně na tohle téma jsem se už rozepsal v souvislosti se zájmem Mazdy o vodík ve válcích. Špatná vodíková infrastruktura, malé množství dostupného vodíku a poměrně drahá výroba bude stejný problém jako u palivových článků, navrch se přidají nemalé provozní náklady, dané jak cenou vodíku, tak nízkou efektivitou spalování. Úniky kapalného vodíku vlivem ohřívání už se asi úspěšně řeší, ale ten pocit, sedět vedle nádrže, v níž může být tlak až 35 MPa… Prostě tomu moc šancí nedávám, i když bych byl rád, aby spalovací motory žily dál…