Novinky

Honda: co se stane se sportovními vozy v nadcházející elektrické éře?

Doby, kdy Hondě stačily brilantní atmosférické benzinové motory už je dávno pryč. Od té doby působila tak trochu dojmem ženy, která neví, co vlastně chce, ale nedá pokoj, dokud toho nedosáhne. S diesely a poté následně i s turbobenziny přišla pozdě, když už to vypadalo na to, že v portfoliu zdomácní, přiklonila se k hybridům. Jako první začala sériově vyrábět a prodával (pronajímat) vodíkové auto, ale nakonec tahala se srovnání s Toyotou za kratší konec a produkci ukončila (i když vývoj pokračuje dál). A špatně podchytila i hybridní techniku. Její mild-hybrid IMA nezaujal tolik, jako HSD od Toyoty a s výjimkou japonského trhu prodej a marketing úplně zařízla. Dnes se levnými mild-hybridy chlubí kdekdo, ale Honda přešla na sice velmi sofistikovaný, ale drahý i-MMD (e:HEV). Jako propagátor hybridů neuspělo NSX, nástup plug-in hybridů zaspala a tlaku na elektromobily také odolávala déle, než je z dnešního pohledu marketingově a imageově žádoucí. Zní to hrozně, když si to takhle shrneme, není-liž pravda?

Teď má ale Honda už konečně jasný směr – stoprocentní elektromobilitu, která bude za nějakých 15-20 let zajišťována bateriovými elektromobily (BEV) a vodíkovými automobilky (HEV). Tedy pokud se ve světě nestane něco pěkně ošklivého, co by donutilo zelené mozky ve vládách přehodnotit absurdní požadavky na uhlíkovou neutralitu. Jenže s přechodem na elektroauta přijdeme o to, co jsme na Hondě milovali nejvíce – sportovní modely s výkonnými a točivými benziňáky. Znamená to, že sportovní auta s kmitajícím H ve znaku úplně zmizí?

Naštěstí ne. Ba co víc, možná jich bude více, než na co jsme byli v posledních 10-15 letech zvyklí. V Japonsku vyplouvají na povrch informace zevnitř automobilky, že se v R&D pracuje už nyní na vývoji prvního bateriového elektrického sportovního auta, využívajícího skateboardovou elektrickou platformu e:Architecture (nebo možná e:N Architecture?). Koneckonců ze tří konceptů Honda e:N bylo jen jedno SUV, další dvě auta měla karoserii kupé:

Je tedy pravděpodobné, že snadná dostupnost potřebné techniky bude Hondu motivovat k výrobě většího množství sportovně laděných aut, pokud o ně tedy zákazníci projeví zájem, což je dost podstatná proměnná… Bylo by pěkné, kdyby se vrátily devadesátky, co říkáte? 😉 Nedávno Honda potvrdila návrat supersportovního modelu NSX s elektrickým pohonem a stále je teoreticky ve hře také elektrický pokračovatel rodiny sportovních roadsterů S. Už nějakou dobu se spekuluje, že by Honda mohla představit elektrického nástupce S2000 k pětadvacátému výročí vzniku původního S2000, což se víceméně shoduje i se současnými informacemi z Japonska, které předpovídají zahájení prodeje prvního elektrického sporťáku už v roce 2025, tak by se tyto dvě informace mohly sejít v jednom bodě. Takové auto by totiž určitě dávalo větší smysl, než superdrahý supersport. Že se bude na co těšit, ať už to bude cokoli a bude se jmenovat jakkoli, naznačuje už aktuální Honda e, kterou lze díky jejím jízdním vlastnostem, ovladatelnosti a zábavnosti považovat za sportovně laděný elektrický hatchback už teď – a to je stále ještě v řadě ohledů kompromisní vůz.

3 komentáře: „Honda: co se stane se sportovními vozy v nadcházející elektrické éře?

  • ja myslim, ze je technicky realny i udelat elektromobil s klasickym 6kvaltem. Kdyby Honda kontaktovala vyvojare her (treba forza, GT, NFS nebo cokoliv co ma dobry zvuky), tak by se dal ten elektromotor naprogramovat, aby simuloval v nejakym modu prubeh kroutaku a vykonu benzinaku a i s jakobyrazenim (ne doopravdickym, ale aby tam clovek mel spojku a honil fofrklacek). Pak uz jen prave ve spolupraci se zvukarema udelat poradnej zvukovej system v aute, aby to znelo aspon tak dobre jako ve hrach. Jako jezdit se zvukem natunenyho auta jako v NFS Underground by bylo docela dost cool. Kdyby to bylo udelany poradne, tak by ani nikdo nemusel vylozene poznat, ze je pod kapotou EV.

  • myslim, ze by mohlo bejt i nekolik profilu… treba velky turbo, ze by byl velkej zvukovej doprovod, poradnej turbo lag a pak poradny nakopnuti po sekunde, dvou 🙂
    nebo profil VTEC, kdy by elektromotor imitoval sepnuti vtecu ve starych hondach, kdy to kopalo 🙂

  • To není vůbec špatný nápad 😉

Komentáře nejsou povoleny.