Novinky

Mazda, Subaru, Toyota, Yamaha a Kawasaki vytvořily koalici s cílem zachránit spalovací motory!

V posledních měsících, ba dokonce letech, se nemluví o ničem jiném, než o budoucnosti automobilové dopravy bez motorů s vnitřním spalováním. Tedy – mluví o ní vlády, mluví o ní média, mluví o ní všelijaká aktivistická sebra …sdružení, ale automobilky moc ne. Vlastně pouze šest výrobců chce do roku 2040 úplně skončit s výrobou spalovacích motorů – Mercedes, Volvo, Jaguar Land Rover, General Motors, Ford a čínský BYD. Ale u těch zbývajících zatím chyběl nějaký společný postup s cílem odpovědět na snahy o plnou elektrifikaci.

Koncem minulého týdne však na tiskové konferenci v Japonsku oznámily automobilky Toyota, Subaru a Mazda, že vytvoří koalici s cílem „zkoumat možnosti záchrany spalovacích motorů“. K těmto firmám se přidaly i výrobci motocyklů Yamaha a Kawasaki zajistit přežití spalovacích motorů a řada dalších společností, zabývajících se výrobou alternativních paliv a v neposlední řadě i jeden z největších dodavatelů komponentů – Denso.

A jaký tedy bude společný postup těchto značek? Prozatím bohužel – žádný. To, co vypadá navenek jako silná alternativní koalice (zvláštní, že teď už se nám stává pomalu alternativním typem pohonu spalovák…), působí ve skutečnosti dost rozpačitě. Yamaha a Kawasaki oznámily, že budou pracovat na motocyklech spalujících vodík. To je samozřejmě v pořádku a zaslouží si to palec nahoru. Mazda se pochlubila, že rozjede závodní program s turbodieselem Skyactiv-D o objemu 1,5 l, spalujícím bionaftu. Mazda Demio (Mazda 2) s označením Mazda Spirit Racing Bio Concept Demio s ním bude jezdit v sérii Super Taikyu. Nevím – budoucnost, kdy vedle elektromobilů a vodíkových aut budou jezdit auta na bionaftu, mi přijde trošku bizarní.

Toyota bude pokračovat v experimentálním projektu závodního auta, spalujícího vodík. I přes zjevnou neefektivitu tohoto procesu (oproti vodíkovým článkům) by to mohlo být zajímavé zejména proto, že se taková auta budou vyrábět levněji – bez nutnosti použití drahých akumulátorů, využívajících částečně i vzácné prvky. Druhým výzkumným záměrem Toyoty, do kterého jde společně se Subaru, je závodní program s GT 86 a BRZ, spalujícími „uhlíkově neutrální syntetické palivo, získané z biomasy“.

To není nic tak nového. Biopalivo se používá v americké závodní sérii IndyCar už od roku 1994(!!!), takže předpokládám, že už je za těch téměř 30 let natestováno více než dostatečně, protože se několikrát (třikrát) změnila koncepce pohonných jednotek a třikrát typ paliva, kdy poněkud nebezpečný metanol vystřídala směs 90% metanol a 10 % etanol (2006), poté 98 % etanol a 2 % benzin (2007) a v současnosti 85 % etanol a 15 % benzin. A při tomto „testování“ byly přítomny značky Honda a Nissan (možná proto se prozatím do této koalice nepřidaly), ale i samotná Toyota.

Můj skromný názor je, že je to sympatické gesto, ale ale chtělo by to trochu víc. Minimálně se domluvit se všemi ostatními značkami mimo výše zmíněný půltucet, shodnout na tom, co se bude vyrábět (např. vodík + etanol), protože například Porsche si chce vyrábět vlastní biopalivo (což je poněkud nesmyslné), stanovit ve spolupráci s výrobci paliv jasné standardy a postupy a pak teprve začít něco testovat.

Jeden myslel na “Mazda, Subaru, Toyota, Yamaha a Kawasaki vytvořily koalici s cílem zachránit spalovací motory!

  • mohli by pohnout s tema bakteriema, co umej rozlozit plasty na uhlovodiky (benzin). Nebo tak neco. Nejaky umely palivo.

Komentáře nejsou povoleny.