Novinky

Acura má více platforem, než koncern VW a Toyota dohromady. Co tím sleduje?

O čem se v současnosti mluví v autoprůmyslu nejčastěji? Ne, teď nemyslím elektrifikaci… 😉 Vypadá to, že hlavním tématem všech automobilek jsou patformy. Tedy přesněji řečeno snaha dostat všechna auta jedné značky (ale i jednoho koncernu či aliance) na jednu modulární platformu, umožňující skládat stejným způsobem vše od (např.) ayga po landcruiser. Vtip spočívá v tom, že auta na jedné platformě mají stejné montážní a upevňovací body, což usnadňuje a zrychluje (a zlevňuje) výrobu a umožňuje vyrábět na jedné lince širokou škálu modelů. V případě koncernu Volkswagen využívá notoricky známou MQB vše od malého pola po obří atlas a platforma TNGA od Toyoty analogicky vše od ayga po …ale to už jste četli. Samozřejmě mají tyto platformy deriváty pro jednotlivé rozměrové kategorie, ale základ je stejný a přináší údajně obrovské úspory.

Acura je ale v tomto ohledu trošku za exota. V současnosti vyrábí čtyři modely – RDX, MDX, TLX, NSX a každý z nich má vlastní platformu. A k tomu stále ještě vyrábí sedan ILX s technikou Civicu, které bude nahrazeno integrou, u níž zatím těžko soudit, jestli bude nějak modifikovat platformu Civicu 11G. Acura NSX má sice dost specifickou pozici, ale i když ji nebudeme počítat – co novinka Acury, to nová platforma. Nejprve RDX, pak TLX a nejnověji MDX. Jaký to dává smysl?

V první řadě je třeba říci, že nás Acura trošku lakovala. Acura RDX nemá speciální platformu, teď přiznala, že použila platformu CR-V, ta však byla výrazně upravena, aby vyhověla zvýšeným nárokům dynamiku prémiového crossoveru. Ale že není úplně na 100 % podle požadavků Acury, naznačuje fakt, že nebude mít verzi Type S. Sedan TLX má také vlastní platformu – a tentokrát doopravdy. Umožnila návrat lichoběžníkového zavěšení přední nápravy a je extrémně tuhá, což zajišťuje dobrý základ pro sportovní Type S. A nedávno představená Acura MDX má také novou platformu s lichoběžníkovým zavěšením, kompatibilní s nároky na verzi Type S. V tomto případě však Acura nevyvíjela platformu pouze pro MDX, Honda jí označuje jako Global Light Truck Platform a odvozenou verzi budou využívat také nové generace modelů Pilot, Passport a Ridgeline. Bude sice možná trochu předimenzovaná, ale každé auto, které vyjíždí i mimo silnice, ocení tuhost navíc. A možná i Odyssey.

Zatím není známo, zda platformu TLX dostane v budoucnu i Accord, ale nejspíš ne. Je také otázkou jakou platformu dostane příští generace RDX, aby mohlo být i Type S a uvidíme, zda se Acura pochlubí nějakým technickým vylepšením základu pro integru, ale vypadá to, že se takhle značka své strategie platforem na míru pro jednotlivé vozy v blízké budoucnosti nevzdá. Acura tvrdí, že vzhledem k tomu, že má jen čtyři hlavní modely, může každý z nich vyvíjet přesně podle požadavků zákazníků a nemusí dělat kompromisy jako auta od prémiové konkurence. Vozy Acura by se měly řídit jako acury, ne vylepšené Hondy a klíčovou roli v tom hraje tuhé šasi, na kterém Acura odmítá šetřit. A to je velmi sympatický přístup, snad to vydrží.

m

dddd https://www.autoblog.com/2021/02/15/2022-acura-mdx-platform-strategy/