Blog

Honda je pozadu s elektromobily! Hledá partnera se zkušenostmi.

Honda byla spolu s Toyotou průkopníkem hybridní techniky a tato dvojice konkurentů je v současnosti nejdál i v oblasti vodíkových palivových článků. Jenže to je teď oběma společnostem k ničemu, vývoj je násilím tlačen směrem k elektromobilům a tam obě firmy na většinu konkurentů ztrácejí. Toyota to vyřešila tak, že se pustila do vývoje BEV společně se Subaru, ale i Mazdou. Všichni jsou v této oblasti zelenáči, ale nespornou výhodou je spojení odborníků i financí. U Hondy je momentálně situace asi méně radostná, alespoň pokud budeme číst mezi řádky z nejnovějšího prohlášení, které učinil president Hondy Tosihiro Mibe.

Mibe je bývalý šéf R&D, takže si lze těžko představit většího odborníka na výzkum a vývoj. A tento expert nyní vyslal do světa jasný signál – „hledáme někoho, kdo nám pomůže s elektromobily“. Já vím, zní to blbě, zvlášť od značky, jíž proslavil špičkový „engineering“, ale jasně to vypovídá o tom, jak důležitý je dnes vývoj BEV …a jak jej Honda podcenila v dobré víře, že budoucnost autoprůmyslu je minimálně pro dalších 20 let v hybridech. Na druhou stranu potenciální partner na tom také nebude špatně. Honda by přispěla finančními prostředky na vývoj, ale i prvotřídními inženýry a techniky, kteří mají ve světě dobrý zvuk.

Nesmíme zapomínat, že Honda už spolupracovala s General Motors na vývoji elektroaut a jejich komponentů a už existuje dohoda, že GM vyrobí pro Hondu a Acuru elektromobil s (vcelku slibně vypadajícími) Li-Ion akumulátory Ultium. Ale z této spolupráce lze vycítit, že tam něco není v pořádku. Nelze přehlížet problémy s požáry modelů Chevrolet Bolt, takříkajíc na úrovni Tesly, ale ty mají akumulátory LG Chem, nikoli Ultium a Korejci budou platit významnou část vzniklých škod. Ale ne vše… Jenže Honda otevřeně říká že si nechá vyrobit určité, ekonomicky udržitelné množství BEV a pak přejde na vlastní techniku a platformu. Možná je to jen určitá PR neobratnost, ale o nějaké další spolupráci do budoucna se nemluví a na mě to působí tak, že se Honda už těší, až si to bude dělat sama, s vlastní platformou a technikou. Ale třeba to jen špatně chápu. Nicméně stále se bavíme výhradně o severoamerickém trhu, jenž je tím pádem z pohledu Hondy pro pár dalších let „v suchu“.

Pro zbytek světa je na to Honda aktuálně sama. Sice má podíl v jednom z největších světových výrobců akumulátorů a také několik dílčích kooperací, jenže chybí silný technický partner. Zpravodajský web Automotive News hovoří o možné spolupráci s Volkswagenem nebo Fordem (aniž by citoval nějaký zdroj), což jsou společnosti s globální působností a slušným know-how, ale považuje za nejpravděpodobnější kooperaci v rámci japonských automobilek. V rámci sdružení JAMA, kde jsou zastoupeni všichni japonští výrobci aut, prý probíhají rozhovory na téma společného postupu v oblasti elektromobilů, jenž by zvýšil konkurenceschopnost japonského autoprůmyslu na globálním hřišti. Je asi naivní předpokládat, že by se mohla spojit Honda a Toyotou, tam je to hodně osobní, navíc Toyota je na tom se zkušenostmi s BEV podobně neradostně. Větší zkušenosti s BEV má dnes pouze Nissan a ten v posledních letech trošku ztratil tah na branku, uvidíme co Ariya. Takže je možné, že vznikne technická aliance Renault-Nissan-Mitsubishi-Honda. Ale kdoví, třeba se Honda vážně spojí s Fordem nebo VW (nebo někým jiným), navíc není vyloučena ani spolupráce s čínskými značkami, které mají více zkušeností, než bychom čekali… A možná to nakonec dopadne tak, že Honda pojede po vlastní lajně. Bude to sice drahé a riskantní, ale budeme mít zase dobrý pocit z toho, že řídíme čistokrevnou hondu. 😉

3 komentáře: „Honda je pozadu s elektromobily! Hledá partnera se zkušenostmi.

  • takze clanek o tom, ze nevime nic 😀
    hele slibovali ze brzo budou nejaky ty novy aku, co zaslapou do zeme Li-Iony ne? 🙂
    Jako uz se zacina investovat i do vodiku, vznikaj (i v CR maji pribyt) novy „benzinky“, tak snad se jim zuroci vodik za par let.
    Moc nechapu, co nejde s Fordem, kazdej docela chvali Mach-E jakozto BEV, takze by ford mel bejt ku prospechu.

    • Jsem si jistý, že je to primárně o penězích, ne o potřebě sehnat někoho, kdo je s vývojem dál. I když samozřejmě takhle varianta je příjemnější.
      Honda vyvíjela elektromobily od roku 1988 a experimentálně vyráběla a půjčovala 1997-1999 (EV Plus), pak vývoj ukončila kvůli hybridům. O 10 let později se k vývoji vrátila a 2013-2015 pronajímala elektrický Jazz. A od té doby se vývoj určitě nezastavil. Navíc má od poloviny devadesátek zkušenosti s tím, jak fungují baterie, díky hybridům. Takže dost pochybuji o tom, že se necítí na to, vyvíjet si BEV sama.
      Akumulátory budou, ale budou je samozřejmě mít všichni. A osud vodíku visí hlavně na tom, jak dobré budou BEV za pár let.

  • Nemyslím si, že by byla Honda nějak pozadu s vývojem něčeho tak primitivního jako elektromobil je. Technologie stará sto let. Jde o politiku a peníze především. Je to o bateriích a nechápu proč se do elektroaut i přes problémy s požáry stále elektromobily osazují lion bateriemi a ne například jako u fotovoltaiky lifepo4 baterie, kde není křemík nebo co to tam tak hezky září 🤨 Toť můj názor. Osadit kdejaké auto čtyřmi elektromotory na každé kolo nebo dvěma na každou nápravu není pro inženýry žádný problém, je to o řídícím softwaru a optimalizaci systému. Tesla také nejezdí většinu času s 1000koňmi, to by daleko nedojela. Já si spíš myslím, že je opravdu doba hybridů a nikoli elektroaut. Ty jsou pouze pro bohaté a cenou to také dokazují.

Komentáře nejsou povoleny.