Novinky

Toyota má nový hybrid e-Smart. Funguje jako ten u Nissanu

Toyota má ze všech automobilek nejdelší zkušenosti s hybridy a její v současnosti požívaný Toyota Hybrid System (dříve označovaný Hybrid Synergy Drive) je také v současnosti nejefektivnější, co se spotřeby a emisí týče. Ale to neznamená, že Toyota nezkouší další možnosti. Nedávno v Japonsku představila úplně nový hybridní systém e-Smart, jenž vám asi bude povědomý, stejné řešení, označované jako range extender hybrid, totiž používá také Nissan u své techniky e-Power. Pohon kol má totiž na starosti pouze elektromotor, zatímco spalovací motor plní výhradně roli generátoru, není tedy spojen s koly.

Toyota e-Smart byl představen v modelech Toyota Raize a Daihatsu Rocky a hnací elektromotor má výkon 106 koní a točivý moment 170 Nm k. K ovládání slouží Smart Pedal (S-PDL), umožňující funkci „one pedal“, bez nutnosti používat brzdu. Benzinový tříválec slouží k nabíjení 4,3kWh akumulátoru, umístěného pod zadními sedadly. Oba malé crossovery mají normovanou spotřebu 3,6 l. Mimochodem – zaslouží připomenout, že podobný systém i-MMD má také Honda, tam ale (stejně jako u Koenigseggu Regera) spalovací motor umí ve vyšších rychlostech přes stálý převod přímo pohánět kola.

Další novinkou modelů Raize a Rocky, je atmosférický tříválec 1,2 l, pohánějící pomocí převodovky CVT taktéž pouze přední kola, jeho výkon Toyota neuvádí, ale zmiňuje kombinovanou spotřebu 4,8 l benzinu na 100 km. Dosavadní přeplňovaný litrový tříválec už bude určen pouze pro auta s pohonem všech čtyř kol.