Toyota bude recyklovat fleetová auta. Dvakrát!

Toyota se rozhodla prodloužit život flotilovým automobilům ve Velké Británii. Automobilka ví, že typický životní cyklus auta v UK trvá deset let a je rozdělen do průměrně tříletých úseků, což je nejčastější délka trvání leasingové smlouvy. Flotiloví zákazníci ale samozřejmě po skončení tříleté smlouvy pořizují auta nová a ta ojetá jdou k privátním majitelům, musí přitom čelit určité nedůvěře, protože k flotilovým vozům se často uživatelé chovají neohleduplně a mívají často i velký nájezd. Nový program, jenž bude realizovat pod-značka Kinto, má zcela změnit způsob využívání flotilových aut.

Po skončení tříleté nájemní smlouvy auto zamíří zpět do továrny v Burnastonu, kde proběhne „remanufacturing“ – všechny opotřebované díly budou vyměněny za nové a budou opravena všechna poškození. Takové auto ve stavu „jako nové“ půjde opět do služeb fleetů na tři roky. Po skončení tohoto období se proces zopakuje a vůz půjde do fleetu ještě jednou. Po skončení třetího období, kdy už autu bude cca 10 let, bude auto zrecyklováno.

Úplně tedy nechápu, jak se tím pádem prodlouží ten životní cyklus, když i dnes je typická délka života 10 let, větší smysl by mi dávalo, kdyby se desetileté auto nabídlo soukromým zájemcům s tím, že už bylo dvakrát repasováno a mohlo by v klidu fungovat třeba dalších pět, šest nebo 10 let, na druhou stranu chápu, že takový vůz už je pro výrobce poměrně nezajímavý, protože většinou nejezdí do autorizovaného servisu ani nepoužívá originální náhradní díly, ale kdoví, možná to tak dopadne, jen to není součástí oficiálního programu.

Tato strategie se bude týkat i budoucích elektromobilů, což má posílit důvěru v pořízení ojetých BEV, kdy stále přetrvávají obavy zejména o stav akumulátorů, jakkoli automobilky tvrdí, že po 10 letech by měly mít baterie stále cca 90 % své původní kapacity.