Novinky

M2 Incorporated: tuningová divize Mazdy skončila po čtyřech letech

Mazda je jednou z nejstarších japonských automobilek, určitě jednou z nejsympatičtějších, ale také má snad ze všech existujících největší smůlu. Nejdřív blamáž s expanzí značek z počátku 90. let, pak politováníhodná spolupráce s Fordem a pokud jde o blížící se přerod Mazdy v prémiového výrobce, řada analytiků má pochybnosti o úspěchu. O neradostném osudu luxusně-sportovních modelů Xedos/Eunos/Amati určitě máte povědomí (pokud ne, můžeme si je připomenout), ale věděli jste, že ve stejné době měla Mazda i sportovní (a tuningovou) divizi? Přiznávám, že jsem o tom neměl vůbec tušení, považoval jsem Mazdaspeed za prvotinu. Takže dovolte, abych vás s ní v krátkosti seznámil.

Společně s plány prémiové značky Eunos došla koncem osmdesátých let Mazda k názoru, že by si vlastní organizaci zasloužily i aftermarketové, tedy tuningové aktivity značky, s logickým přesahem do motorsportu. A v 1991, tedy v roce slavného vítězství v Le Mans, byla založena firma M2 Incorporated. jejím prvotním účelem bylo připravit ostřejší verze stávajících modelů. Za tím účelem vzniklo několik prototypů a konceptů, z nichž se některé dostaly s nepříliš sexy označením do malosériové produkce.

Prvotinou bylo M2 1001, známé také jako Cafe Racer. Určitě není náhodou, že šlo o modifikaci miaty, inspirovanou roadstery ze 60. let, se sportovním podvozkem, výfukem HKS, samosvorem a mírně zvýšeným výkonem. Vzniklo 300 exemplářů tohoto sporťáku. Model M2 1002 nesl přídomek Vintage a opět šlo o MX-5, tentokrát s méně agresivním vzhledem, zato s koženým interiérem s dřevěnými dekory. Nelze nezmínit M2 1006 CobraSter, vybavený šestiválcem 2,5 l, projekt však byl pro přílišnou složitost ukončen. Mezi další ukončené projekty patřilo MX-5 Coupe nebo čtyřdveřový sportovní sedan. Model M2 1005 byl zase hatchback 323, chystaný pro rallye kategorii Group A. M2 Incorporated si ale pohrála i s kei sporťákem Autozam AZ-1, kromě off-road verze a rallye speciálu pracovalo i na verzi s odnímatelnou střechou. A tak bychom mohli pokračovat, u M2 toho za těch pár let stihli docela hodně. 😉

Příběh ale skončil v roce 1995 následkem úsporných opatření, souvisejících s ekonomickou krizí, která na Japonsko dopadla zhruba v roce 1990. Na Mazdu dopadly obzvlášť tvrdě, protože neměla tak silnou pozici v Americe, kde byla situace o poznání lepší. Uzavřením M2 Incorporated to tedy teprve začalo, v roce 1996 skončil Eunos, v roce 1997 ɛ̃fini a v roce 1998 Autozam. Amati, připravované v Americe od roku 1988 v reakci na Acuru, Lexus a Infiniti, to zabalilo v roce 1992, aniž vůbec začalo. Tak snad to s novou Mazdou 2023 dopadne lépe… 😉