Nissan: jak se v Japonsku očichávají auta

Automobilky zaměstnávají spoustu expertů – inženýry, techniky, odborníky na barvy, ale objevují se tam i mnohem bizarnější profese, jako třeba specialisté na – pachy. .Jejich šéfem v Japonksu je „Nos Nissanu“ Rynosuke Ino, jenž se živí tím že v Nissan Technical Center v Atsugi očichává jednotlivé díly interiéru, ale i jejich kombinace, aby „vůně nového auta“ byla zákazníkům co nejpříjemnější.

Nissan říká, že lidský nos rozpozná stovky tisíc pachů, které se v mozku spojují s emocemi a pamětí, takže jsou poměrně důležitým faktorem, ovlivňujícím, jak se řidič, ale i celá posádka v autě cítí. A aby nebyla práce „čichače“ moc snadná, lidé v různých regionech mají různé čichové preference a japonští experti tak musí spolupracovat s podobnými odborníky. V Evropě je vede Peter Carl Eastland (Odor Evaluation Lead Engineer) a v USA Tori Karl (Materials Engineer). Zkoumá se pach volantu, slunečních clon, schránek, palubní desky, čalounění sedadel a dveří, opěrek hlavy, držáků nápojů, koberečků, prostě skoro všeho, na co si vzpomenete. A aby toho nebylo málo, zkoumá se i pach v různých podmínkách, zejména teplotních.

Komplikací této práce je, že nos vnímá jen velmi krátkou dobu, určitě to znáte, když třeba vybíráte parfém. Ino-san i jeho kolegové tedy musí pracovat rychle. Pak musí svůj čich „restartovat“, což dělá čicháním k loketním jamkám. Tento trik má od respektovaného výrobce kávy. Nesmí samozřejmě kouřit, jíst kořeněná a aromatická jídla ani používat třeba aviváž.