Blog

Mazda se chce stát plnohodnotnou prémiovou značkou. Ale…

Že se chce Mazda zařadit mezi luxusní značky? To už přece víme několik let. Tak proč se to teď připomíná? Téměř jistě to souvisí s představením crossoveru CX-60, naplánovaným na příští týden. Novinka je postavena na nové zadokolkové platformě a měla by zavelet k útoku automobilky na prémiový segment. Nikomu to neříkejte, ale jsem ohledně této myšlenky poněkud skeptický, na druhou stranu Mazdě nic jiného nezbývá, protože být relativně malým mainstreamovým výrobcem není asi něco, co by v současném globalizovaném světě zajišťovalo zářnou budoucnost. Jak si to tedy Mazda představuje?

Na toto téma promluvil šéf britského zastoupení Jeremy Thomson pro Autocar. „Aspirujeme stát se důvěryhodnou alternativou tradičním mainstreamovým prémiovým značkám. A to znamená neněmeckou. Nechceme napodobovat německou prémii, protože ta je velmi dobře zacílená a je pravděpodobně nemožné je porazit v jejich vlastní hře“. Vzorem by měl být trochu Lexus, ale snahou bude obsadit „trochu jiný prostor“.

Zní to hezky, co říkáte? Jsem opravdu nesmírně zvědavý, co má vlastně Mazda v plánu. Možná si nevšimla, že i Lexus svého času šel vlastní cestou. Byly to komfortní a tiché koráby, které uměly, na co jste si vzpomněli, jen ne zatáčet. To se v Americe líbilo, ale jinde už ne a vážně začal být Lexus brán až poté, co změnil kurz směr Německo. Mazda má také zajímavě našlápnuto k nalezení vlastní cesty. Aby se odlišila, vyvinula platformu pro pohon zadních kol. A pak také vyvinula řadový šestiválec. To je dobrý začátek. 😀 Německé konkurenci chce dále odlákat zákazníky lišáckým tahem – prodávat klon Toyoty Yaris! To zájemce o mercedes určitě nečekal. Důmyslným krokem je také ukončení všech významných motorsportových aktivit, kde se stále ještě dá trochu posilovat image.

Takže mi vrtá hlavou, jak se chce proti existující prémii prosadit. A to není jen německá trojka, ale i další značky, které vedle nich doslova živoří, přestože za nimi stojí obrovská tradice a zavedené jméno – Jaguar, Cadillac, (možná i) Volvo, ale i Alfa Romeo, Infiniti a Acura. Hezký interiér s kvalitními materiály a spoustou prošívání, společně se zvýšenou cenovkou, obávám se, k cestě mezi prémii stačit nebude, protože v této oblasti se výrazně zlepšují i mainstreamové značky. Ještě horší je situace ohledně techniky. Šestiválec dnes opravdu nikoho nedojme, zvlášť když nejspíš na některých trzích vůbec v nabídce nebude (nemusím jmenovat, že ne?). Plug-in hybrid nebo hybrid už má dnes každý a pomalu se stává samozřejmostí orientace na elektromobily, s nimiž prémii vypálil rybník i tak pochybný výrobce, jako je Tesla. Takže jsem opravdu velmi, velmi skeptický, i když se rád nechám přesvědčit o opaku. Zatím se spíš bojím, že Mazda očekávaným zdražením přijde o spoustu stávajících zákazníků a moc nových nezíská. Ale držím palce.