Novinky

Subaru BRZ a Toyota GR 86: závodní premiéra aut na biopalivo

Subaru a Toyota mají za sebou první závod experimentálních sporťáků BRZ a GR86, poháněných biopalivem. Letos se obě auta účastní japonského šampionátu vytrvalostních okruhových závodů Super Taikyu Series v kategorii ST-Q pro nehomologované tovární speciály. Toyota nasadila prostřednictvím týmu Rookie Racing jeden Toyota GR86 CNF Concept a spolu s ním také experimentální vůz Corolla H2 Concept, spalující kapalný vodík. Společnost jim dělá Subaru BRZ CNF Concept týmu SDA Engineering a také Mazda2 Bio concept, jezdící pro změnu na bionaftu. Všechny tři automobilky se již dříve dohodly, že ačkoli budou na okruzích soupeřit, budou si vyměňovat poznatky o palivu, získané při těchto závodech. Toyota od příštího závodu navíc nasadí v kategorii ST-4 ještě klasické benzinové GR86, aby mělo možnost přímého srovnání. Zajímavé přitom je, že obě toyobaru jsou poháněny nikoli atmosférickou dva-čtyřkou, ale tříválcovým turbomotorem 1,4 l, odvozeným od šestnáctistovky GR Yaris.

Třída ST-Q má letos pět zástupců, kromě těchto zmíněných tam jezdí ještě blíže nespecifikovaný Mercedes-AMG GT4, jenž první pětihodinový závod na Suzuce vyhrál s drtivým náskokem j10 kol. Na druhém místě skončilo GR86 s minutovým náskokem před BRZ, čtvrtá mazda na ně ztratila dalších sedm kol a 11 kol za nimi dojela vodíková corolla. Ale tady o přímé měřená sil nejde, podstatné je zjistit, jestli bude možné nahradit fosilní paliva syntetickými. Nejprve třeba v motorsportu a později i u běžných silničních aut.