Mám tu jednu dobrou zprávu. Honda do konce tohoto desetiletí představí dvě sportovní auta. Tím prvním bude supersport, jenž naváže na tradici modelů NSX, ten druhý bude jakési „speciální“ vozidlo. Těžko říci, co si pod tím máme představit, osobně bych uvítal návrat S2000, ale může to být fakt cokoli, včetně nadupaného crossoveru, však to znáte… Siluety pod plachtou, pokud tedy patří reálným vozům, však ukazují vedle supersportu spíše gétéčkové kupé.
Honda to oznámila v rámci upřesnění plánů na elektrifikaci svých modelů. Ano, ty dva výše zmíněné modely budou mít elektromotory a zřejmě akumulátory s pevným elektrolytem, které zajistí dlouhý dojezd při relativně malé váze. Dva sportovní vozy do roku 2030 doplní dalších 28 elektrických modelů, z nichž některé budou specifické pro určité trhy, většina z nich však bude globálních. Honda tak chce v roce 2030 vyrábět dva miliony bateriových elektromobilů.
Masivní elektrifikace si vyžádá investice v astronomické výši 40 miliard dolarů(!), které půjdou jak na hardware, tak software. Začne to už za dva roky, to se začne prodávat dvojice crossoverů Honda a Acura v Severní Americe s technikou General Motors. V roce 2024 také půjde do prodeje v Japonsku malé užitkové auto, další minivůz a malé SUV. Ty budou mít patrně techniku Hondy e. O Evropě se nemluví, ale ta v rámci Hondy spadá pod Čínu, takže se u nás patrně objeví další BEV, která budou v tamní nabídce značky. A Čína bude mít 10 nových elektroaut do roku 2027. V té době začne také společná výroba „dostupných“ elektroaut ve spolupráci s General Motors. Ty by měly mít ceny i dojezd na úrovni aut se spalovacím motorem. Tak snad benziňáky za pět let nepodraží o polovinu. 😉
Pro Hondu ale bude zlomový rok 2026, kdy vyjede první BEV na skateboardové platformě Honda e:Architecture, kombinující nejnovější elektrický hardware a software. Tyto plány ale současně počítají i se souběžnou výrobou spalovacích motorů a hybridů, například v Evropě chce Honda v roce 2030 prodávat 40 % elektroaut, zbytek bude i nadále hybridní.
V Americe Honda postaví novou výrobní linku na BEV, v Číně pak dokonce dvě nové továrny, v Guangzhou a Wuchanu. Tyto plány budou samozřejmě dost náročné na množství vyrobených akumulátorů, Honda vynaloží do vývoje solid-state baterií celkem 342 milionů dolarů a už za dva roky bude zahájena experimentální výroba. V Americe bude využívat primáně baterie GM Ultium, v Číně pak akumulátory CATL, v níž koupila i malý finanční podíl. Pro japonské modely bude brát baterie Envision AESC. Celkem půjde do R&D v příštích deseti letech 64 miliard dolarů…
3 komentáře
Skyline
Vlastně nevím, jestli je něco z toho dobrá zpráva. „Sporťák na baterky“ je zatím nesmysl a pevný elektrolyt už tady měl být, psals o tom před lety i tady a skutek utek. Takže uvěřím, až to bude v nabídce.
Lepší by byl nějaký ten malý sporťák na bázi éčka, ale ani to zatím nikam nepokročilo. Takže vidina NSX je spíš snaha fanouškům po těch supersportech s 1.5 atmosférickým hybridem naznačit, že ta bída jednou skončí.
Japan Cars
Už nevím, co všechno se psalo, mám pocit, že 2024 mělo být první auto s SSB. To možná bude, ale v experimentálním provozu. Tak to zpoždění asi nenabírá spíš jde o špatnou interpretaci informací.
Sporťák na bázi éčka by byl fajn v každém případě, ale Miata a Toyobaru ukazuje, že to asi dneska není dobrý business case. Na větších sporťácích se asi dá díky USA vydělat spíš. 🙁
bitkar
asi tak…
Komentáře jsou uzavřeny.