Novinky

Acura odchází z čínského trhu

Vypadá to, že je luxusní značce Hondy souzeno působit pouze na severoamerickém trhu. Kamkoli jinam Acura vstoupila, nedokázala se prosadit, tedy s výjimkou Kuvajtu, kde nemám vůbec tušení, jak si vede. Plány na vstup do Japonska zhatila finanční krize v letech 2007-2008, která způsobila i konec působení Hondy v F1. Nejdéle se Acura udržela v Hong Kongu (1991-2009), aktivity v Rusku a na Ukrajině byly spíš ve fázi pokusu. Největší šance měla v Číně, kde začala působit v roce 2016 ve spolupráci s čínskou automobilkou GAC. Pozice mateřské Hondy tam totiž byla velmi silná, byla to druhá nejsilnější značka – a stále je, aktuálně jí patří třetí příčka, což je dobrý základ pro budování prémiového brandu, protože v početné komunitě věrných zákazníků se vždy najde dost těch, kteří chtějí jít výš.

Jenže v nejlepším roce 2019 prodala jen 14 701 aut a vloni to bylo pouze 6554 vozů. To vedlo Acuru k rozhodnutí, ukončit v Číně ke konci letošního roku výrobní i prodejní aktivity. Zaměstnanci nebudou propuštěni, ale přejdou do GAC Honda, což souvisí i s tím, že si Acura nechává pootevřená vrátka – nevylučuje, že se vrátí ve chvíli, kdy bude mít v portfoliu elektromobily.

Těžko říci, co stojí za neúspěchem Acury, s podobnými problémy se totiž potýkají i prémiové značky Infiniti nebo DS, Luxusní značka Nissanu spadla z předcovidových 35 tisíc na necelých devět, u DS škoda mluvit. Může tedy jít o obecný problém, kdy Číňané dávají přednost německým značkám a dobře zavedenému Lexusu. Ale problém Acury může být i jinde. Modelové portfolio Acury v Číně tvoří malý crossover CDX na bázi minulé generace Hondy HR-V a kompaktní crossover Acura RDX. Sedan TLX minulé generace v prodloužené verzi už se nějakou dobu nenabízí, současné TLX tam vůbec nedorazilo, o MDX nemluvě. Taková nabídka úplně nevypadá jako možnost postoupit od Hondy někam výš. Honda má v Číně hodně zajímavé portfolio, počínaje Civicem a jeho sportovnější verzí Integra, accordu sekunduje Inspire, CR-V zase doplňuje prémiovější Breeze a nad nimi stojí ještě crossover-coupe UR-V a Avancier. Obávám se, že CDX a RDX není v tom případě dost atraktivní nabídkou. Lexus například nabízí v Číně modely EX, NX a RX, takže vlastně začíná tam, kde Acura končí.

2 komentáře: „Acura odchází z čínského trhu

  • Docela smutný když si nedokážou poskládat portfolio tak, aby fungovalo kdekoliv jinde než pouze v USA… Hlavně že má Honda milion speciálních modelů pro Čínu, ale portfolio Acury nechají vyhnít.
    Ale na druhou stranu nás obhajobu Acury, Číňani se obecně začínají odvracet od tradičních značek a přecházejí je svým vlastním (které krásně za desetiletí montoven aut západních značek potichoučku posbírali know-how a co chybělo, to si koupili)…

  • Škoda, že Honda / Acura opustila dříve úspěšnou strategii, a to prodávat americké modely Acury jinde (třeba v Evropě) jako kvalitnější Hondy, viz Accord a TSX nebo Legend a RL, eventuálně NSX. Značkou Acura sice mimo severoamerický trh neprorazí, kvalitou se jim to ovšem třeba s Accordem povedlo. Ale je to spíš zbožné přání než realita.

Komentáře nejsou povoleny.