Nissan Figaro: retro stylovka z devadesátek

Japonské kei sporťáky z počátku devadesátých let zná snad každý – s roadstery Honda Beat a Suzuki Cappuccino (jak je možné, že tu o nich ještě nemáme žádný článek? 😉 ) se rvalo o popularitu kupé Mazda Autozam AZ-1 a každé z těchto aut má dodnes početnou komunitu příznivců. Už méně se ví o dalším autě podobného ražení, které lze považovat za konkurenta těchto ikon – Nissanu Figaro. Pravda, jeho specifikace nezní z paíru příliš sexy – byl postaven na podvozku Nissanu Micra první generace a dostal i jeho motor. Jedná se tedy o předokolku s litrovým motorem a samozřejmě to tím pádem není kei. Jenže figaro nebylo o moc těžší, než konkurenti a turbomotor dával výkon 76 koní a slušný točivý moment 106 Nm, což mohlo představovat značnou dynamickou výhodu, tu ale zase sráželo použití třístupňového automatu, takže je zřejmé, že figaro bylo postaveno pro jízdy „na kochačku“, i když zvládl jet maximální rychlostí až 170 km/h.

Jak si které auto na silnici vůči ostatním stálo, zjistíme dnes jen těžko, ale jedno je jasné – pokud jde o styl, Nissan Figaro převálcoval jak beat od Pininfariny, tak bizarní AZ-1 i klasicky tvarované kafíčko. Designéři vsadili na naprosto famózní retro design exteriéru (inspirovaný auty z padesátých let) a elegantního interiéru, punc výjimečnosti navíc umocňuje také řešení karoserie. Figaro je totiž polokabriolet s pevným rámem bočních oken (nebo jak výstižněji definuje angličtina „fixed profile“) a stahovací střední částí, jakou měl třeba Fiat 500 nebo „kachna“ od Citroënu. Design stylisté důmyslně doplnili o pastelové barvy, inspirované ročními obdobími (Emerald Green – jaro, Pale Aqua – léto, Topaz Mist – podzim a Lapis Grey – zima) a celek tak vypadá naprosto fantasticky.

Nissan Figaro byl od počátku zamýšlen víceméně jako speciální edice, vyráběl v továrně Aichi Machine Industry (alias Pike Factory) pro speciální projekty pouze rok (1991-1992) ve společnosti Nissanu Pao. Původně se plánovalo pouhých osm tisíc aut, kvůli obrovskému zájmu však bylo toto množství navýšeno o dalších dvanáct tisíc a i tak muselo o majitelích rozhodovat losování. Zlí jazykové tvrdí, že figaro později inspirovalo automobilku Daihatsu při návrhu první generace roadsteru Copen …a možná na tom fakt něco bude.