/ Honda vyvíjí tři platformy pro elektromobily. Proč tolik? /

Honda nedávno aktualizovala své plány na postupný přechod na elektromobily, jenž přinese mimo jiné i dva bateriové sportovní modely, z nichž jeden bude nástupce modelu NSX. Nyní ještě trochu poodhalila své plány z pohledu techniky. Shinji Aoyama, jenž je u Hondy zodpovědný za celý projekt elektromobility, prozradil, že Honda bude v budoucnu využívat tři samostatné platformy, přičemž dvě z nich budou vyvinuty exkluzivně Hondou. Nebudou přitom mít nic společného s aktuálně prodávanými nebo v nejbližší době plánovanými elektromobily (Honda e, Honda e:Ny1. Honda prologue). A to je poměrně zvláštní, protože automobilky se dnes často chlubí tím, že mají jednu modulární EV platformu, na které bude stát prakticky celá modelová nabídka.

První platforma přijde už v roce 2024 a bude se jednat o základ pro malé automobily a minivozy. Jako první ji využije v Japonsku malá dodávka (to má být vzpomínka na začátky automobilky Honda? V tom případě požaduji hned potom sportovní roadster 😉 ) a následovat bude minivůz. Druhá platforma se představí v roce 2026 a bude určena primárně pro velké automobily Honda a Acura pro severoamerický trh a zřejmě ji využije nové NSX, ale i luxusní elektromobily Sony.

Třetí platforma bude k dispozici od roku 2027 společný projekt s General Motors, ale zatím se podle Aoyamy nerozhodlo, zda vývoj dostane na starost Honda nebo GM, ani jak bude kooperace na vývoji mezi obě firmy rozdělena. Každopádně tato technika bude určena pro hlavní nosné modely Hondy, které budou celosvětově vyráběny v milionových sériích. Ale vzhledem k tomu, že budou využívat Li-Ion akumulátory Ultium, je pravděpodobné, že projekt bude primárně v režii General Motors.

Strategie tří platforem samozřejmě bude pro Hondu hodně drahá, ale automobilka nebude nucena dělat kompromisy a jednotlivé platformy tak budou ušité na míru konkrétním kategoriím aut, což určitě nebude k zahození…