Novinky

Nissan Sakura: první kei elektromobil ujede 180 km

Už delší dobu se mluví o tom, že automobilky Nissan a Mitsubishi společně vyvíjí elektrické miniauto …a tady je výsledek. Nyní se s výsledkem pochlubil Nissan, Tři diamanty zřejmě přijdou na řadu a něco později. Nové elektrické kei pro japonský trh se jmenuje Nissan Sakura a jedná se vlastně o první kei elektromobil. Mitsubishi i-MiEV z roku 2006 sice bylo rozměrově také kei, ale výkonově do této třídy nepatřilo.

Nissan Sakura s výkonem 63 koní limit splňuje, točivý moment 195 Nm mu navíc dává oproti konkurentům se spalovacím motorem obrovskou výhodu. Design auta vychází z konceptu Nissan IMk a vůz má rozměry 3395 x 1475 x 1655 mm a slušný rozvor 2495 mm. I přesto se otočí na pětníku, na změnu směru jízdy o 180 stupňů mu stačí 4,8 m (i když na Hondu e se 4,3 m nemá 😉 ). Malé vnější rozměry a relativně skromná baterie s kapacitou 20 kWh zajišťují autu poměrně nízkou hmotnost pouze 1070 kg, verze v „plné palbě“ má jen o 10 kg víc. Na druhou stranu je samozřejmě omezen jízdní dosah, sakura ujede maximálně 180 km, ale na popojíždění po městě to asi bude bohatě stačit. Maximální rychlost je omezena na 130 km/h, což je ale s ohledem na japonské rychlostní limity víc, než dost. 😉

Zajímavé je, že se u sakury počítá od počátku s možností fungovat jako powerbanka pro domácnost, dům dokáže držet „při životě“ celý den, pokud nemá větší spotřebu, než 12 kW, což je v Japonsku průměrná hodnota. Nissan Sakura by měl být nejtišší kei na trhu, kromě režimů Eco a Standard disponuje i módem Sport, jako první ve své třídě umí sám parkovat. Mimochodem – kromě čtyř osob se do do auta vejde už jen 107 l nákladu, zavazadlový prostor je hodně skromný. Snímky interiéru však automobilka zatím nezveřejnila, ale zřejmě bude také vycházet ze studie IMk. Po započítání japonských pobídek pro elektromobily stojí Nissan Sakura 1,78 milionu jenů, tedy v přepočtu 320 tisíc korun.

6 komentářů: „Nissan Sakura: první kei elektromobil ujede 180 km

  • Hmm, dojezd na naše poměry mizérie (jak předvedlo nedochůdče e-UP, to mělo myslím podobnou baterku a byl problém dojet k Humpolci na nabíječku), ale pro JP účely docela slušná kára. Nemyslím, že nájezdy kei aut jsou jakkoliv vysoké. Jako bonus to vypadá docela k světu (čti: jako normální auto a ne debilita pro nerdy). Ještě teda ten interiér, jestli měli soudruzi potřebu vyjít elektropošukům vstříc nebo to dělají pro normální lidi.

    Jo a za 320k bych si to dokonce možná i koupil jako nákupní tašku pro rozvoz dětí a v létě bych se s tím odvážil i do kanclu (v zimě ne, to už bych nemusel dojet zpátky…). Škoda, že eurosajuz podporuje něco úplně jiného.

    • 😀

      Tady bych nevinil ESSR, ale spíš zákazníky, o malé městské BEV tady prostě není zájem. A to bych řekl, že takový e-UP v zemích s dotacemi možná nevyjde cenově o moc hůř.

      • Sračka jménem e-Citigo stála 499k a byla těžce prodělečná, takže kdo ví, jestli by ty peníze stála po dotaci, pokud by to bylo normálně výdělečné auto (psalo se, že e-UP byl -5k ojro na každém prodaném autě, takže Citigo by mělo stát cca 700k ceníkových).

        Citigo mělo sice větší baterku (jako Honda E), takže na rozdíl od předchozího e-Upu už mělo dojezd rozumný, ale pořád je to drahá sranda coby skůtr.

        Troufám si tvrdit, že důvodem nezájmu jsou právě ceny. Skůtr se střechou za 900k (Honda E, P208) je přece naprostá debilita. Logicky tedy elektro kupují ti, co mají na auto za mega a radši koupí Kiu EV6, Ioniq 5 nebo něco podobného za mega a něco než takový malý plečky za 900k. Tohle je úplně jiná liga, 320k dnes nestojí ani benzínová Fábia, takže elektro v této ceně by bylo zatraceně zajímavé pro spoustu lidí.

        Mimochodem, všiml sis, že třeba ta P208 stojí v základu s benzínem brutálních 410k a s 1.5 chrochtem za 495k? Myslíš, že KDYBY bylo Twingo elektro (s ohledem na alianci by přesně tento Nissan mohl být v Evropě coby Twingo-E) za 320k, tak by se prodávalo špatně? Jasně, že ta 208 je pořád o něco větší a s benzínem pořád dojede o kus dál, ale už to není „levnej benzín nebo předražený elektro“, ale „levný elektro nebo předraženej benzín“ a to je sakra rozdíl.

        • Nojo, kdo na čem prodělává, se běžně neví, pamatuji, že Marchionne svého času prosil zákazníky, ať si nekupují 500e, nebo to Fiat položí. 🙂

          Cena je určitě problém. Ne pro fanatika, který si koupí křáp od Muska jen proto, že to je křáp od Muska, ale pro normální lidi, kteří by s tím klidně po městě jezdili, kdyby to stálo normální peníze. Ono by to v Evropě sice bylo o cca čtvrtinu dražší, ale i tak – za 400 stále relativně snesitelné.

          • Jasně, DPH je tu 21% a ne 8% jak v JP, ale i při 400k už je to „normální cena za nákupní tašku“. Sice cena vysoká (a z pohledu roku tak 2019 svým způsobem šílená), ale vlastně už normální.

            Není to tak černobílé, P208 sice stojí nesmysl, ale teď jsem si vzpomněl, že někde jsem viděl reklamní Spacestar a bylo na něm tuším „od 265k“ a velikostně je to tomuhle Nissanu blíž. Nicméně to prostě už není žádná hrůza v kontextu dneška. Navíc i v kontextu toho, že čím dál tím víc lidí má na střeše FVE a elektřina je pořád o dost levnější než benzín, takže pro běžného obyvatele pří-brněnského nebo pří-pražského satelitu, který typicky není socka, co jezdí 15 let starou fábií, už by to zajímavé jako druhé auto (které stejně mají) bylo.

  • Jo, na dnešní poměry „normální“.

    Nevím, jak konkrétně tohle auto, ale Space Star je čistá hrůza, lepší sandero… :-/

Komentáře nejsou povoleny.