Novinky

Lexus: 10 let masky chladiče, ale bez patentu

Lexus si letos připomíná deset let od okamžiku, kdy auta této značky začala poprvé využívat výrazný rozlišovací designérský prvek v podobě masky chladiče ve tvaru úsměvu sympatického humanoida z kultovní filmové série Predator. Tedy Lexus tvrdí, že je maska chladiče ve tvaru vřetene, ale mě nezblbnou. 😉 Tato markanta se sice poprvé představila u konceptu LF-Gh už v roce 2011, ale do série se dostala 2012 u sedanu Lexus GS. Od té doby vznikla celá řada variací provedení a velikostí v závislosti na typu auta a všechny polarizují názory, přičemž mám takový pocit, že převažují spíš ty negativní – a to i teď, po deseti letech.

Při debutu masky šéfdesignér Lexusu Kiyotake Ise na její adresu řekl: „měli byste být schopní jasně a okamžitě identifikovat, že jde o Lexus , to byla hlavní myšlenka vřetenového grilu. Může vypadat agresivně, ale současně vyjadřuje odvahu, sofistikovanost a eleganci.“ Podle mého názoru maska tento účel splnila, koneckonců Lexus ji dokonce chtěl registrovat u patentového úřadu v Austrálii (a možná i jinde), ale neuspěl. Podle úředníků „není dostatečně osobitá na to aby mohl být registrována.

A s příchodem nových modelů Lexus to začíná vypadat, že deset let je tak akorát a je potřeba se posunout jinam. Elektrický Lexus RZ má horní část masky už poměrně nenápadnou a aktuální Lexus RX už ji pouze naznačuje, součástí masky už není. Navíc u některých elektrických konceptů aut blízké budoucnosti už chybí úplně. Takže je jasné, že se chystá něco nového, ale není ještě úplně zřejmé co. 😉

6 komentářů: „Lexus: 10 let masky chladiče, ale bez patentu

  • Jsem zvědav, kam se Lexus posune, ale na obecné úrovni to vidím pozitivně – na rozdíl od třeba Audi, které s tím pracovat neumí by bylo fajn to prostě uzavřít a jít dál. Podobně neschopný byl i Peugeot nebo BMW.

    • Bez ohledu na to, že se ty přídě Lexusu opravdu spíš nelíbí, si Lexus vybudoval poměrně výrazný „look“, obávám se, že teď se v tom zase začne plácat.
      S tím Audi nevím. Ta oversized maska sice každému autu nesluší, ale také hned poznáš, že je to Audi. Sice už nepoznáš které, ale Audi jo. 😀 To samé Mercedes, ale tam umí velikost masky přizpůsobit potřebám jednotlivých aut. BMW neví, co roupama, tam však značku poznáš taky, i když se při tom držíš za hlavu.

      Když o tom tak přemýšlím, tak Alfu, Acuru, Cadillac, Volvo také poznáš a je to dobře. Takže já tu změnu do nikam zase tak pozitivně nevidím. Na druhou stranu, co taky dneska ještě vymyslet. Podívej na Genesis. 😀

      • Beru to tak, že se to změní a pak to zase bude všude a poznatelné. Nicméně jestli z toho budou předky á la nová Toyota Crown, tak to samozřejmě půjde identita do kopru. Uvidíme, co vymyslí. Faktem je, že třeba nové NX vypadá moc pěkně, takže by s tím ještě vydrželi. Ale nová doba, nová maska, snad to nebude fail a když, tak ne na dlouho.

  • Lenže ten gril má svoj vývoj už v predošlých modeloch a krásne vidieť, že je z nich odvodený. Napríklad Lexus IS prvej aj druhej generácie majú linky, ktoré stačí prepojiť a jednoducho si ho tam predstaviť. Ja mám IS200 a doteraz sa mi páčil každý dizajn od Lexusu. Ale tie nové začínajú byť mimo – napr. RX. A ďalšia vec – Lexus je exkluzívny tým, že si ho veľa ľudí v európe nekupuje (vďakabohu). Pravdepodobne aj kvôli dizajnu ktorý je všeobecne málo konzervatívny pre priemerného európana – takže dizajn je kritizovaný všeobecne aj keby tam bol „európskejší“ gril. Tak isto bude v európe kritizovaný Japan style tuning už len z princípu.

    • U první generace si lze propojení masky a otvoru v nárazníku opravdu domyslet, ale u druhé je to pryč, tam se nit přetrhla. 😉

      Ono to není tak dávno, co byl Lexus mnohem konzervativnější, než německá prémie, pak na sebe potřeboval razantně upozornit a teď už zase brzdí, je to logický vývoj.

Komentáře nejsou povoleny.