Novinky

Mazda RT24-P otestovala větrný tunel z 19. století

Speciál Mazdy pro vytrvalostní závody kategorie DPi (Daytona Protoypes) s označením RT24, vyvinutý firmami Multimatic a Riley Technologies, soutěžil v Americe pět let. Sice to nebyl moc úspěšný projekt, ale i přesto teď dokázal být znovu užitečný. Jeho výrobce Multimatic jej vzal do unikátního větrného tunelu v britském Northamptonshiru, jenž se nyní otevřel po 56(!) letech.

Tunel Catesby s délkou 2,7 km byl otevřen v roce 1897 pro testování parních lokomotiv a byl v provozu do roku 1966. Teď byl v rámci rekonstrukce zbaven kolejí a upraven na aerodynamický tunel pro automobily. V současnosti se aerodynamika testuje buď v malých větrných tunelech, vybavených turbínami, kde probíhají zkoušky na zmenšených modelech nebo ve velkých tunelech s reálnými vozy. Jejich výstavba i provoz jsou však extrémně drahé a jsou velmi náročné na kalibraci (Honda by se svými monoposty formule 1 z let 2006-2008 mohla vyprávět). Větrný tunel Catesby je úplně jiný – vpravdě oldschoolový. Nemá turbíny, protože se v něm nepohybuje vzduch, ale auto.

Jediný úkol tunelu je udržovat konstantní, nízký tlak vzduchu a vozy se v něm budou pohybovat rychlostí do 160 km/h, v případě závodních aut může být udělena výjimka. Prvním autem, které tunel vyzkoušelo, je právě Mazda RT24-P. Důvod je jasný – Multimatic za ty roky perfektně zná jeho aerodynamiku a mohlo tak proběhnout porovnání známých údajů s údaji z tunelu Catesby. Data jdou do dvou sálů v opačných koncích tunelu, které umožní přítomnost dvou různých vývojových týmů, které mohou nezávisle na sobě data analyzovat. Shakedown tunelu provedl za volantem mazdy špičkový závodní jezdec Andy Priaulx, jenž se měřicím úsekem tunelu prohnal stálou rychlostí 193 km/h.

Catesby už má domluveno testování s některými týmy formule 1, což se mu postará o propagaci a o klientelu tedy asi nouzi mít nebude. Určitě koukněte na obě videa, jsou super. 🙂