Blog

Nové sportovní modely Honda: Camaro nebo babyNSX?

Nejspíš jste si to ani neuvědomili, ale portfolio rychlých Hond, které jsme tu měli ještě před dvěma roky, bylo možná nejlepší od zlatých 90. let. Kromě Civicu Type R a (teoretického) NSX tu byl ještě Jazz Dynamic a HR-V Sport, o Civicu 1.5 Turbo nemluvě. Bohužel nám do toho rychlá elektrifikace pěkně hodila vidle a teď nás čeká pro změnu hodně hubená hybridní (minimálně) pětiletka. A to až do doby, než přijdou elektromobily. Pro počáteční éru BEV už se počítá minimálně se dvěma samostatnými sportovními modely, nemluvě o tom, že udělat jakýkoli elektrický model se slušným výkonem bude snadné a poměrně levné.

Honda už několik měsíců „naznačuje“, že je v plánu elektrické NSX, naposledy jej před pár dny „naznačil“ šéf Acury Jon Ikeda, když v rozhovoru pro Nikkei Asia řekl, že projekt sice musí schválit president Hondy Mibe, ale že by „si na NSX vsadil“. Nikkei navíc přišlo s doplňujícími informacemi ze zákulisí, které hovoří o tom, že NSX třetí generace máme očekávat už v roce 2026, bude to tedy jedno z prvních aut na nové skateboardové platformě e:N Architecture.

Mnohem tajemnější je však druhý připravovaný sporťák. Jsou totiž hned tři možné varianty. Asi bych nebyl jediný, kdo by uvítal roadster ve stylu S2000, ale tohle zatím nevypadá moc nadějně. Když Honda poprvé představila elektrické plány v Číně, prezentovala koncept e:N GT (a také e:N Coupe, což v tuto chvíli není zase tak podstatné). Pozdější představení elektrické vize značky v Japonsku společně s „něčím jako NSX“ ukázalo vůz, který po stránce vzhledu sice neměl s e:N GT naprosto nic společného, ale proporce opět naznačily kupé typu GranTurismo. A to už vypadá podezřele. 😉

Toho jsem si nevšiml jen já, ale i americká média, která přišla se zajímavou teorií. Podle ní by Honda mohla vyrábět elektrický pony car! Elektrický partner General Motors totiž údajně plánuje Camaro na baterky, postavené na nové platformě, vyvíjené společně s Hondou a tento ikonický ponycar by mohl vznikat za přispění Hondy, která by tak měla konkurenta mustangu a challengeru, což jsou auta, prodávaná v Americe ve velkém množství. Americké zastoupení Hondy by bylo opravdu šťastné, po takovém modelu touží už desítky let (a s FR projektem supersportu HSV-010 GT, pro který se byl dokonce vyvinutý motor V10, ho málem dostalo) a zbytek světa stejně už dnes sporťáky moc nezajímají. Sice by to možná těžce nesli v Japonsku, ale byznys je byznys…

Považoval jsem to už víceméně za hotovou věc, když tu najednou přišel pár týdnů zpátky americký Car and Driver se skutečnou záhadou. Přinesl špionážní fotky makety sporťáku s motorem uprostřed, pořízené nedávno čtenářem kdesi v americkém office parku. Auto má dynamické tvary a proporce, ale design mi přišel už nějaký neaktuální, jako by pocházel tak z počátku tisíciletí. Jak se o pár dní později ukázalo, skoro jsem to odhadl, ozval se jeho spoluautor, jenž pracoval u Hondy a navrhl jej v roce 2012. Takže tím by se to mohlo uzavřít jako dávno neaktuální věc. Jenže…

Jenže deset let staré designové makety zpravidla jen tak nepostávají v kancelářských areálech. Bývají dávno na skládce, v lepším případě na ně už roky padá prach v depozitářích. Když se takové auto objeví po deseti letech někde „na veřejnosti“, znamená to zpravila jedno – stále se s ním určitým způsobem počítá. Automobilky často ukazují tyto nezveřejněné studie cíleně, nebo i náhodně zvoleným laikům a sondují jejich reakce, které mají vliv na rozhodovací proces. A to by znamenalo, že je stále ve hře i menší sporťák s MR koncepcí. Takový by určitě ocenili fandové v Japonsku a Evropě, zvlášť s ohledem na plány Toyoty, ale asi zase méně ti američtí. Nebo by gétéčkový ponycar mohla dostat Acura a Honda by měla mid-engined sporťák? Takže buď není zdaleka tak jasno, jak by se mohlo zdát, nebo se třeba těch sportovních modelů nakonec chystá víc, než dva. 😉 To ale ukáže až čas.

To je jen takové malé zamyšlení před víkendem, abyste byli v obraze, o čem přemýšlím, když zrovna nespím. 🙂

2 komentáře: „Nové sportovní modely Honda: Camaro nebo babyNSX?

  • Takže po BMW Supra tady bude Chevrolet NSX?

    To snad ne…

    A k tomu, že není problém udělat výkonný sporťák. Výkon je to poslední. Co je problém udělat je jakkoliv zábavný BEV sporťák, protože zatím je to všechno těžké jako kráva a bezestupňová „převodovka“, kdy auto jede tím hůř, čím víc se na něj šlape znamená po prvním opojení akcelerací pouze nekonečnou nudu.

    • To ani ne, NSX bude projekt Hondy. V případě toho poníka samozřejmě bude záležet na míře zainteresovanosti obou stran. Honda nikdy nebyla moc velkým příznivcem badge engineeringu.

      Proto píšu, že není problém udělat ho výkonný. Před výrobci bude ještě hodně práce. Zas tak tragicky bych to ale neviděl. Akcelerace úplně neomrzí a je poměrně zásadní součástí sportovního svezení.

Komentáře nejsou povoleny.