/ JDM duben 2024: Honda a Mitsubishi řádí, Toyota padá /

Prodeje na japonském trhu jsou dlouhodobě docela nuda, ale letos je to opravdový thriller. 😉 Hlavním důvodem je loňský skandál Daihatsu a s ním související zhruba čtvrt roku trvající odstávka výroby, ale k tomu se přidal ještě průšvih Toyoty s falšováním emisí u naftových motorů od dceřinky Toyota Industries. Z toho důvodu tyto dvě na domácím trhu silné značky bezprecedentně padají a vzniklé příležitosti využívají s různým štěstím ostatní značky. Tak se pojďte podívat, jak vypadal na JDM duben 2024.

Daihatsu už se pomalu vzpamatovává, minulý měsíc už činil meziroční pád „jen“ 67,8 % (16 701 aut) a Toyotě zákazníci odpustili velmi rychle, v březnu šla dolů o 36 procent, v dubnu už jen o 14,7 % – i tak zase prodala lehce přes 100 tisíc aut. Černého Petra si vytáhla Mazda, která zaznamenala 31% pokles (10 087), Pohoršilo si ještě Subaru – o 16,3 % (6408) a duben se nepovedl ani Nissanu, jenž meziročně klesl o 9,7 % (30 067). Tahle skupinka se zasloužila o to, že celý JDM propadl o 11,2 %.

Skupinku, které se v dubnu náramně dařilo, vede Mitsubishi, které vyskočilo meziročně o působivých 37,8 %. Ale při skóre 8200 aut to není ani polovina problémy sužovaného Daihatsu, takže aprílovým šampionem je Honda s nárůstem 37,1 % na 50 143 aut, což znamená třetí místo celkově. A spokojení mohou být u Suzuki – plus 15,5 %, prodaných 55 854 aut a druhá příčka za Toyotou.

Standardní automobily šly dolů o 5,7 % a objevilo se nám tam pár zajímavostí. Propadákem měsíce je Toyota Roomy (-83 %), ale zajímavější věci se děly u jiných modelů. Toyota Vellfire zaznamenala nárůst 8550(!) procent na 3114 kusů, zajímavé je ale i +1500 % u Hondy Accord. To jsou však excesy, způsobené bůhví čím, opravdu zajímavý je především raketový nárůst Hondy Vezel/HR-V (že by byl facelift takový hit? 😉 ) o 159,4 %, takže se dostala na 4. místo celkově, což je nejlepší výsledek v historii tohoto modelu! A o 605 procent si polepšil i největší crossover Hondy na JDM – model ZR-V. Tomu ale patří s 3179 exempláři až 19. místo. Za zmínku stojí i +114 % u Hondy StepWGN, což je s 5023 kusy 11. příčka a komu by neudělalo radost +56 % u Mazdy MX-5. Představte si že se roadsterů prodalo jen o 4 méně, než Mazdy 3 a usadila se na 40. pozici.

Kategorie kei se propadla o 20,7 % a těžce na frak samozřejmě dostává Daihatsu. Hvězdou třídy je opět Mitsubishi Delica Mini, která vyletěla o 359 % na 6. místo celkově (4992 ks). Vede stále Honda N-BOX, která s 14947 stagnuje, na záda mu dýchá Suzuki Spacia (+25 % na 12 532), ale daří se i už docela vousatému Suzuki Hustler (+85 % na 7507) a podobně ostřílený Suzuki Wagon R (+26,3 % na 6129 kusů).