/ Honda Modulo slaví 30 let a odhalila tajnou zbraň – kolo… /

Mysleli jste si také, že toho o autech víte docela dost a hned tak vás něco nepřekvapí? Tak teď vás docela určitě překvapím. 😉 Už v roce 1994 založila společnost Honda Access Corporation (HAC) značku pro doplňky Modulo (čti Moduro) a prvním produktem, jenž nesl toto označení, bylo lité kolo pro prémiový sedan Vigor. Modulo však bylo po celou dobu trošku ve stínu slavnějšího dvorního úpravce Mugen, i když teď se to docela otáčí. Letos tedy Modulo slaví 30 let a při té příležitosti představilo svou nejnovější chloubu. A je to pro změnu – zase kolo. 😀 Ale takové trochu sofistikovanější…

Je to dost nadužívané rčení, ale v tomhle případě se dá opravdu říci, že ho inženýři Honda Modulo znovu vynalezli. Jmenuje se MS-050, má velikost 18 palců a je určeno speciálně pro Hondu HR-V, tedy vlastně Hondu Vezel. Není to zrovna design roku, ale v tomhle případě dostala před vzhledem přednost funkce. Přemýšlíte, jakou zvláštní funkci má mít kolo?

Budu ještě chvíli napínat. 😉 Jaké by mělo být fakt dobré kolo? Nikdy nezapomenu, jak jsem před x lety z bílých krabic vybalil fungl novou sadu 16″ liťáků OZ Superleggera – tehdy toho nejlepšího, co se dalo sehnat v kategorii pod „Hypotéka“. I tak stály majlant. Ale plnily mojí představu o funkčním tuningu – sice čistit je bylo peklo, ale byly pevné a ve své kategorii nejlehčí na trhu (o kovaných kolech formátu Rays, popřípadě klasických Watanabe nebo Enkei RPF1 se mi v dřevních dobách ani nesnilo). Takže odpověď se nabízí – kola by měla být pevná a lehká.

Jsou Modulo MS-050 extra lehká? Nejsou, váží prý skoro stejně jako sériové osmnáctky. Jsou tedy kovaná a tím pádem extra pevná? Ne, je to klasický „liťák“. Takže se dostáváme k poměrně šokující skutečnosti – zatímco já a se mnou celá tunerská komunita přísahala desítky let na pevnost a váhu, borci z Modulo se zaměřili na… měkkost a pružnost! Síla kola MS-050 totiž spočívá v tom, že se kroutí.

Jezdci rallye vám potvrdí, že disky vlivem příčného zrychlení pracují tak, že jsou jejich paprsky schopné poškrábat brzdový třmen, i když jsou „v klidu“ nějaké 3-4 mm od nich. A Modulo pracuje s – dá se říci – programovanou deformací. Modulo považuje kola za součást odpružení auta a flexibilita paprsků a samotného ráfku je pečlivě propočítána s ohledem na váhu auta. Výsledkem je kolo, které tím, že za jízdy „pracuje“, zajišťuje autu citelně lepší jízdní vlastnosti. Tvrdí to jako jeden muž japonští motorističtí novináři, kteří byli pozváni na akci, která měla schopnosti nového kola ukázat.

Honda přistavila HR-V se standardně dodávanými ráfky s obutím Michelin Primacy 4 a poté identické auto a obutí, navlečené však na MS-050. Na kolech Modulo mělo auto lepší stabilitu, ovladatelnost a jízdní vlastnosti. Někteří novináři to popsali, jako by došlo k přezutí auta na pneumatiky vyšší specifikace, tedy v tomto případě UHP. Je za tím bezmála černá magie, ale v kostce lze říci, že cílená deformace ráfků při jízdě, sladěná s váhou auta a geometrií a kinematikou náprav zvyšuje a roznáší za všech jízdních podmínek rovnoměrně tlak na kontaktní plochu pneumatik. Díky tomu má auto lepší grip – a s tím pak souvisí všechna ta pozitiva. Takhle jednoduché to je. 😀 Modulo navíc tvrdí, že je s nimi jízda tišší a logicky i komfortnější.

Není to mimochodem poprvé, co Modulo s programovanou deformací pracuje. Premiéru mělo podobné řešení už v roce 2018(!) u kei roadsteru Honda S660 Modulo X. Tehdy to ale nebylo nijak medializováno, šlo zřejmě o experimentální projekt, jeho propagace by s ohledem na okrajový segment kei roadsteru asi neměla potřebný efekt. Ale když nabídnete taková kola na auto, které se stabilně pohybuje v první desítce prodejního žebříčku, efekt bude určitě větší. V případě S660, které bylo také k vyzkoušení, novináři tvrdili, že rozdíl je cítit už při nějakých 60 km/h a při konstantním tlaku na pedál plynu má zadokolkový roadster výrazně stáčivější (přetáčivý) charakter.

Honda zřejmě využila zkušenosti z vytrvalostních závodů Super GT, tam jsou také používány různé tuhosti kol. Na dlouhé vzdálenosti jsou nasazena pružnější kola, která jsou šetrnější k pneumatikám, zatímco v kvalifikaci se používají tužší ráfky, které umožní dostat z gum maximum, byť na úkor výrazného opotřebení. Tohle je přesně ten inženýring, kterým se Honda v minulosti proslavila. Doufejme, že MS-050 vzbudí pozornost a Modulo bude motivováno rozšířit nabídku stejně zkonstruovaných kol i pro další modely, civicu a ZR-V by určitě také přišly vhod.