Myšlenka, že by renomovaný výrobce elektroniky mohl vyrábět auta, je stará zhruba jako… iPhone. Jak Apple ovládlo (zejména v Americe) každý segment, do kterého se vrhlo, fandové začali zasévat semínko nápadu, že Apple car by byl pěkným drahokamem v koruně impéria a vznikly i četné působivé vizualizace, bohužel pouze od nezávislých designérů. V roce 2014 pak byl projekt oficiálně schválen a Apple začalo přetahovat mozky od konkurence. Nakonec investice cca 10 miliard(!) dolarů skončila v koši, ale nápadu se chopila konkurence. Čínské Xiaomi má tři roky od založení automobilové divize svůj první elektromobil a stejným tempem vzniká sedan japonského elektronického gigantu Sony – ten vytvořil v roce 2022 společný podnik s Hondou a příští rok na jaře bude představen sedan značky Afeela. Podle mě by bylo lepší, kdyby se auto jmenovalo Sony (Sony Honda?), ale Japonci to zjevně vidí jinak.
No – a tento delší úvod do problematiky je tu proto, že bych vám rád oznámil, že do autoprůmyslu vstupuje další silné jméno z oblasti japonské elektroniky – Sharp! U nás je známý hlavně jako výrobce televizorů a tiskáren, jeho záběr je však výrazně širší – a v roce 2030 by chtěl začít prodávat také auta, přičemž je to údajně „volný termín“, takže kdyby se to náhodou trochu zpozdilo, nic se nestane. Toto oznámení přišlo současně s představením prvního automobilového konceptu Sharp LDK+. Nejde přitom o SUV ani sedan, ale docela překvapivě o minivan. I když zase tak překvapivé to není, s nástupem autonomních systémů se předpokládá, že se popularita MPV vrátí.
Sharp LDK+ má roztomile hranatý, japonsky minimalistický design, který má potenciál stát se ikonickým a jsou v něm instalována hned dvě technická řešení ze současného portfolia Sharp Electronics – v kabině byste našli 65″ obrazovku palubního zábavního (a office) systému a celá střecha je pokryta solárními panely Sharp pro průběžné dobíjení akumulátoru.
Sharp LDK+ je taková chytrá horákyně – fyzicky (zatím) neexistuje, ale je postaveno na existující technice. Pokud se ptáte, kde ji Sharp vzal, tak u Foxconnu (který má v Sharpu kontrolní 66% podíl). Možná to nevíte, ale Foxconn vyrábí i vlastní auta Foxtron a to pro změnu ve spolupráci se společností Yulon, což je dceřiná firma tajwanské automobilky Luxgen. Ještě jste se v tom neztratili? 😀 Prostě Luxgen má společný podnik s Foxconnem a ten bude vyrábět také auta Sharp. Míra zapojení Sharpu do celého projektu není v tuto chvíli známa, ale lze očekávat, že bude nanejvýš kibicovat do designu a do auta z Taiwanu si bude dodávat elektroniku z vlastního portfolia.
Sharp LDK+ bude v řadě oblastí využívat umělou inteligenci a byl navržen na stávající technice crossoveru Foxtron Model C. Takže má v tuto chvíli teoreticky výkon 235 koní, točivý moment 340 Nm a akční rádius až 500 km. Dárce orgánů váží dvě tuny, minivan Sharp ale bude těžší. Jednak kvůli větším rozměrům, ale i kvůli další přídavné baterii, využívající obousměrné nabíjení. Právě tu budou patrně průběžně nabíjet soláry na střeše auta a bude též využívána pro techniku V2G (vehicle to grid) pro případné vyrovnávání výkyvů v energetické síti nebo jako zdroj energie při přírodních pohromách.