Co se portfolia sportovních modelů týče, není na tom Toyota v současnosti vůbec špatně. Ve třídě malých aut působí GR Yaris, mezi kompakty GR Corolla, k tomu kompaktní zadokolka GR86 a na vše dohlíží překarosované BMW. Sice na žádném trhu kromě Japonska nejsou k dispozici všechny čtyři modely, ale i tak je na tom ze všech mainstreamových značek z přehledem nejlépe, nehledě na kvanta verzí GR Sport, které sice tep moc nezvedají, ale i jejich existence se počítá. Takže se ani nechce věřit, že Toyota údajně připravuje další čtyři sporťáky!
O všech už jsme slyšeli, ale řada informací se podivně křížila a do toho přicházely zprávy o možném konci hačiroku, takže to vypadalo, že jich nakonec bude výrazně méně. Jenže významný japonský časopis Best Car teď tvrdí, že v Gazoo Racing mají napilno a připravují se VŠECHNY ČTYŘI! Tuto zprávu je ptřeba brát s hodně velkou rezervou, protože zmíněný magazín je trošku bulvárek a často a rád si vymýšlí, navíc některé níže uvedené informace (momentálně) nedávají úplně smysl. Jenže nelze přehlédnout, že skutečně má velmi dobré zdroje a občas se až po letech ukáže, že měl v řadě případů do puntíku pravdu.
Musím se přiznat, že jsem si původně pohrával s myšlenkou tohle téma rozsekat na několik samostatných článků, přece jen doba je zlá a novinek poslední dobou moc není. Ale přijde mi to takhle lepší.
Jestli si myslíte, že nic se nemá přehánět a osm sportovních aut je přece jen příliš, hned na úvod mám dobrou zprávu. Přestože se ještě docela nedávno tvrdilo něco jiného (zase ten bestcar… 😉 ), vypadá to, že kupé GR Supra skončí bez nástupce – uplynulo něco přes půl roku a už se o ní nezmiňuje.
Nejzajímavější novinkou bude určitě Toyota MR2, tedy možná spíš MR4. Opět má totiž mít motor uprostřed, ale pohon všech kol. Za sedadly očekávejte nově vyvinutý přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem kolem 400 koní a točivým momentem cca 550 Nm. Nabízet by se mělo už v roce 2026 a to jak s šestistupňovým manuálem, tak osmistupňovým automatem a protože dokáže jezdit i na biopalivo, nebude mít problém s blížícími se zákazy benzinových motorů. Ale těch se nejspíš nemusí bát, protože je teorie, že půjde o auto, určené výhradně pro Japonsko, které s banem spalováků nechvátá. To mi nedává úplně smysl, fakt by spořivá Toyota v době, kdy (např.) polovina portfolia v rozvojových zemích jsou rebrandovaná suzuki, stavěla takový sporťák jen pro JDM? Každopádně se zatím nemluví o tom, zda půjde o kupé nebo bude k dispozici i targa.
Stejnou techniku, jen s klasickým uspořádáním, má mít další navrátilec – Toyota Celica GT-Four, tedy pardon, Toyota Celica GR-Four. 😉 To je další věc, co mi nedává smysl, dvě auta se 400 k a AWD? Každopádně celica by měla být ze všech zmíněných aut nejvýše, už nikoli bestie s rallyovými kořeny, ale spíše luxusní gétéčko s motorem vpředu a čtyřkolkou. Koncept nebo rovnou prototyp by mohl mít premiéru už v lednu příštího roku na výstavě Tokyo Auto Salon a předpokládám, že na jeho základě bude postaven nový závoďák pro japonské vytrvalostní závody Super GT, kde vystřídá supru.
Trošku se bojím napsat, že se klidně může stát, že se v souvislosti s informacemi o supře z počátku letošního roku může stát, že právě celica bude společný projekt s novou generací BMW Z4, akorát tentokrát s motorem Toyota, ale pššššt…
Hierarchicky pod MR2 má být malý sporťák, před už dekádou naznačený konceptem S-FR. Ten je vyvíjen ve spolupráci se Suzuki a Daihatsu a přestože se původně mělo za to, že půjde o autíčko s koncepcí MR, zřejmě bude mít klasické FR uspořádání, jak naznačuje studie Daihatsu Copen. Sourozenci od Daihatsu a Suzuki budou určitě roadstery, v případě Toyoty je možné, že se bude jednat o kupé, aby se odlišila a podtrhla svou sportovní orientaci. Motorizace je zatím nejistá, Toyota asi úplně nechce lézt do zelí spřátelené Mazdě a koncept Copen měl atmosférickou třináctistovku, jenže s takovým motorem můžeme působení mimo asijský region rozhodně vyloučit, tak snad to bude jiný motor a toyoty nebo alespoň suzuki se dočkáme i u nás…
O nejmenším sportovním autě značky Toyota jsem psal nedávno – půjde o ostrou verzi malého hatchbacku GR Starlet, ovšem v tomto případě zcela jistě pouze pro JDM. Ale bude se jednat o další auto, u něhož se počítá s účastí v motorsportu, konkrétně v rallye. Vzhledem k pravděpodobnému sdílení auta s Daihatsu a zřejmě i Subaru budou vývojové náklady u tohoto modelu poměrně nízké.
No a pro úplnost doplním, že téměř stoprocentně v současnosti probíhá vývoj třetí generace Subaru BRZ/ Toyoty GR86, avšak tentokrát v režii Toyoty a s tříválcem z yarisu pod kapotou. A mám trošku strach připomenout, že Lexus připravuje návrat superauta formátu LFA a to (možná) v elektrické i plug-in hybridní verzi, nemluvě o tom, že je víceméně hotová věc luxusně-sportovní auto, které nahradí dosavadní kupé RC a LC. Já jsem chronický optimista, ale i přesto musím říct, že mi pro celé přijde až příliš krásné. 😉 Každopádně teď je to všechno venku a pohromadě a nezbývá, než sledovat, jak se situace bude vyvíjet a nakolik jsou tyto informace pravdivé. Jakmile se něco objeví, dozvíte se to jako první. 🙂