Malé motocykly s padesátkovými motory už jsou u nás v kategorii pro pamětníky, ale v Japonsku je to stále realita. Ale jen do dubna příštího roku. V tu dobu bude možné na papíry k mopedu řídit stroje o objemu 125 ccm, tedy stejně jako v Evropě. Důvodem, proč Národní policejní agentura se skřípěním zubů povolila uzdu, přitom není, aby se po ulicích mohli prohánět zdivočelí senioři, ale kupodivu emise. 😀
Od listopadu 2025 vstupují v Japonsku v platnost přísnější emisní limity a s nimi i instalace OBDII, sledující kvalitu spalin. Pro výrobce je však velmi drahé a složité zajistit čistotu spalin u tak malého motoru, policejní orgán však původně zaujal stanovisko, že ho problémy výrobců nezajímají a když chtějí i nadále prodávat, měli by se více snažit. Honda, Yamaha (pro tu dělá 50ky Honda) a Suzuki se nenechaly odradit a oznámily, že padesátky úplně skončí, čímž by úplně zanikla kategorie mopedů. To však vyvolalo reakci veřejnosti, protože zejména ve venkovských oblastech a u starší populace jsou malé motorky velmi populární a často navíc jedinou rozumnou možností osobní přepravy.
Policie proto ustoupila a svolila s rozšířením kategorie na „125 ccm a menší“, přičemž je dost nepravděpodobné, že něco menšího v prodeji bude. Ve světě jsou navíc stopětadvacítky už naprosto běžné, japonským výrobcům motorek tedy ubude starost o specifické motory pro JDM. Nové motory mohou mít výkon do 5,4 k a hlavní starostí policie teď je, jak zabránit nepovoleným úpravám a zvyšování výkonu. To držitelé mopedových řidičáků mají starosti jiné – jak neplatit za novou motorku o 25 % více, proto objednávají padesátky jako vzteklí a Honda se Suzuki kapacitně nestíhají, přitom už v květnu by měla výroba skončit.
Mimochodem tato legislativní změna přinese konec legendy jménem Honda Super Cub 50. Moped s padesátkou od roku 1958 doslova motorizoval Japonsko a teď skončí. Ale vzhledem k tomu, že Super Cub existuje i s motory 110 ccm a 125 ccm, ikonický design ze silnic nezmizí.