Já už jsem starší osoba, takže ještě pamatuji doby, kdy majitelé starých atmosférických dieselových mercedesů (a podobných pekáčů) z 80. let (s)kupovali v supermarketech akční slunečnicové a řepkové oleje po paletách a lili je do nádrží, protože byly levnější než nafta. Nevím, jestli tím naftu ředili nebo jezdili jen na bio, v té době mě zajímaly benziňáky, točící přes 7000/min, ale prý to fungovalo. Ale nalít to do motoru, to by byla rychlá smrt.
Teď ale vyšlo najevo, že minulý závod japonské okruhové série Super Taikyu, jenž se jel 28.-29. září na Suzuce, absolvovala Mazda MX-5, tedy pardon, Mazda Spirit Racing Roadster CNF s rostlinným olejem v motoru! Vzhledem k tomu, že už předtím spalovala biopalivo, lední medvědi museli mít úsměv od ucha k uchu. O co konkrétně šlo?
Tím mazivem byl produkt japonské petrochemické společnosti Idemitsu Kosan, označený IDEMITSU IFG Plantech Racing, tvořený z více než 80 % biosložkou (v těch zbylých méně než 20 % je mimo jiné molybden). Nový převážně rostlinný olej má viskozitu 0W-20 a samozřejmě splňuje všechny normy, včetně parametrů American Petroleum Institute (API).
Použití v závodě Super Taikyu má nový produkt představit veřejnosti a současně rozptýlit případnou nedůvěru v eko-mazivo, protože v listopadu chce Idemitsu začít olej prodávat. Detaily jako je cena a dostupnost, zatím nejsou známy, ale Idemitsu je aktivní ve 13 zemích světa.
Zmíněná miata mimochodem na Suzuce dojela ve své experimentální třídě ST-Q na třetím místě a celkově devětadvacátá ze 46 vozů, co závod dokončily. To vůbec není špatné promo. 😉

