/ Honda Passport (2026): vyvíjí se skutečný off-road /

Honda je sice z velkých automobilek jednou z nejmladších, ale za dobu své existence už vyráběla kde co. Měla ale vůbec někdy opravdový off-road? No, měla – první generaci modelu Honda Pilot s pohonem zadních kol nebo AWD, v druhém případě dokonce se závěrkami diferenciálů. Akorát že to nebyla honda ale Isuzu MU (Rodeo, Amigo atd…) a popravdě řečeno to byl jinak pěkný křáp, který ani náhodou nesplňoval standardy Soichirovy automobilky a značce spíš uškodil, než pomohl v polovině devadesátek naskočit na vlnu SUV.

Od té doby si Honda dělá SUV sama a rozhodla se jít cestou silničních SUV se samonosnou karoserií. Ale celé dekády budovaná image SUV pro mamky začala v posledních letech automobilku dohánět a Honda zjistila, že o její produkty v Americe téměř nemají zájem muži. Proto je design SUV a crossoverů stále drsnější a od roku 2021 se v nabídce objevují verze Trailsport, s nimiž už se zákazníci nemusí bát sjet ze silnice. S postupujícím časem se terénní schopnosti trailsportů stále zlepšují, ale Honda stále pro svá auta vidí jako optimální off-road takzvané traily, tedy rozbité nezpevněné kamenité horské cesty. Ale teď se chce posunout ještě dál.

Příští rok bude představena nová generace SUV Passport a její Passport Trailsport už je vyvíjen a testován jako skutečný off-road. Honda vzala americké novináře do drsné krajiny pouště Moab a do kolony passportů pro srovnání zařadila i auta jako je Ford Bronco nebo Jeep Wrangler. Honda Passport Trailsport sice nemá závěrky, ale off-roadově odladěné vektorování točivého momentu v řádu milisekund pozná, jak je na tom které kolo s trakcí a rozděluje sílu motoru tam, kde je užitečná. Zároveň má robustní ocelové ochrany spodku, dění pod koly lze sledovat pomocí kamer, koncovky výfuku jsou skryté, kola mají u Hondy rekordní velikost 31″ a pamatovalo se i na takové detaily, jako je masivní zadní tažné oko, které je v rámci výjezdového úhlu to první, co přijde do kontaktu s terénem.

Passport Trailsport samozřejmě stále není určen do extrému pro hardcore off-roaďáky, ale Honda tvrdí, že s ním řidič s běžnými zkušenostmi z terénu zvládne projet totéž, co s broncem nebo wranglerem, což potvrzují i novináři po seznámení s prototypem. Schopnosti auta jsou navíc dostatečně vizuálně podpořeny, nová generace passportu je krásně hranatá a působí opravdu robustně, po odulosti stávající generace není ani památky. A to by se redneckům mohlo líbit. 😉