Už nemůže být pochyb o tom, že Mazda připravuje sportovní auto s rotačním motorem. Koncept Iconic SP prý vyvolal takovou odezvu, že se vedení automobilky rozhodlo dovést jej do šťastného konce. 😉 Nepřímo to potvrdil sám šéf Mazdy a nedlouho po tomto oznámení se rozkřiklo, že na pohonném systému s rotačním pohonem bude pracovat několik desítek inženýrů. V závěru článku jsem hodil do éteru nejapný dotaz, proč bude taková banda Japonců dělat na motoru, který už vlastně existuje.
Totiž – koncept Iconic SP byl původně prezentován jako auto s wankelem, ale pouze v roli generátoru pro elektromotor a předpokládalo se, že vznikne spojením dvou rotačních motorů, které pracují v Mazdě MX-30. Kolik to asi dá práce? Tak teď se asi vyjasňuje, proč se na novodobou Mazdu RX-7 (nebo možná Cosmo, popřípadě RX-9) vrhlo tolik lidí. Jste napnutí? 😉
Vypadá to, že sportovní kupé na bázi Iconic SP vůbec nebude plug-in s wankelem, ale že rotační motor bude pěkně postaru pohánět zadní kola!(!!) Naznačuje to patent, který si Mazda nedávno přihlásila, tak si ho pojďme trošku přiblížit.
Pokud jej Mazda RX-7 skutečně využije (patentuje se kdeco a jen minimum z toho je nakonec použito), bude mít klasicky za přední nápravou uložený dvourotorový wankel, samozřejmě přeplňovaný, i když to konkrétně specifikováno není. Ten bude mít na klice připevněný malý elektromotor (jako měl systém Honda IMA) o výkonu 35 koní, jenž bude patrně sloužit i jako setrvačník. Síla motoru bude přenášena přes kardan k převodovce, uložené u zadní nápravy (půjde tedy o transaxle). Toto řešení samozřejmě je kompatibilní s manuální převodovkou!
Jenže wankel s mild hybridem lední medvědy zrovna dvakrát nenadchne, proto má (RX-7) v nábojích předních kol ještě dva 23koňové elektromotory. Akumulátory elektrického systému jsou uloženy uprostřed auta hned za sedadly a z nimi je umístěna nádrž. Ptáte se, jak to celé funguje?
Vypadá to, že jde o poměrně triviální řešení, předek a zadek spolu totiž přímo nespolupracují. Něco takového by ti šikovnější z vás asi zvládli sestrojit po večerech v garáži 😀 , ale pokud to zachrání manuální převodovku, je předem odpuštěno. 😉 Mazda RX-7 by tím pádem jezdila ve třech režimech – buď klasicky jako zadokolkový mild-hybrid nebo jako předokolkový elektromobil, což bude vzhledem ke skromnému výkonu režim vhodný hlavně do hustého městského provozu. V módu mild hybrid bude elektromotor na klice nejspíš primárně dobíjet, aby bylo dost energie pro přední elektromotory. Třetí režim by však měl umožnit vypnout (odpojit) dobíjení a wankel a jeho přívěsek by se měly věnovat výhradně pohonu zadních kol.
Rotační motor by měl mít výkon přes 350 koní, efekt elektromotoru na dynamiku bude malý, ale točivý moment by mohl v nízkých otáčkách kompenzovat turbolag. Do souvislosti s novým sporťákem se dává i další patent – na aktivní zadní spoiler. Auto se vzhledem Iconic SP a výše popsanou technikou by se mělo představit v roce 2026 jako vůz modelového roku 2027, optimisté ale hovoří dokonce již o roce 2025. Tak uvidíme, jak se to celé bude vyvíjet – znova opakuji – je to zatím jen patent, nápad, navíc některé zdroje tvrdí, že tato technika je určena spíše pro příští MX-5, ne pro Rotary Sport… 😉


