O tom, že se Nissanu poslední dobou moc dobře nevede, se začalo mluvit už před dvěma roky – a zjevně se to nelepší. Auta spolehlivostí moc nevynikají, zákazníci jsou nespokojení, příchod nových modelů vázne, dealeři mají minimální marže a vozy se díky subvencím prodávají sice stále víceméně ve stejném množství, ale automobilka se finančně potápí – ve třetím čtvrtletí 2024 vykázala čistou ztrátu 60 milionů dolarů.
Nissan s tím musí něco udělat a teď představil plán. Propustí celosvětově 9000 lidí, omezí globální (aktuálně cca. pětimilionovou) produkci o 20 procent a snížilo svůj podíl v Mitsubishi o téměř třetinu(!). Doposud Nissan držel 34,07 % akcií Mitsubishi Motors, což dělalo 506 620 577 akcií, prodáno však ve čtvrtek bylo 10,02 %, tedy 149 028 300 akcií. Koupilo je samotné Mitsubishi, které v tom vidí šanci na zvýšení kapitálové efektivity a zvýšení výnosů pro akcionáře. Šéf Nissanu si mimochodem také o polovinu snížil plat, což je velice sympatické gesto.
Nissanu tak přiteklo vítaných 448 milionů dolarů, i nadále však zůstává největším akcionářem. Nissan samozřejmě bude i nadále spolupracovat s Mitsubishi a Renaultem a mám pocit, že bude muset spolupracovat víc, než si po narovnání vztahů s Francouzi představoval…
1 komentář
kletzky
Spolupráce se žabožrouty je dostala tam, kde se nacházejí. Rád bych viděl mnohem samostatnější Nissan bez francouzské techniky a hlavně dělat to, co umí, Patrol, Navara, Z a dobře jezdící Almeru ve stylu Corolly, resp. 3ky s normálními japonskými motory nebo hybridy. To samé se týká Mitsu…