/ Toyota AE86 G16E: nový motor pro hachiroku! /

Toyota AE86, známá také jako Hachiroku (86) je jedním z nejikoničtějších vozů této značky vůbec a Gazoo Racing se už nějakou dobu zabývá myšlenkou, jak zařídit, aby tahle auta jezdila po silnicích co nejdéle. Panely karoserie i ostatní komponenty se dají nahradit, navíc řadu dílů Toyota vyrábí v rámci GR Heritage Parts, ale jakmile dojde ke zničení motoru, nastává problém. A šestnáctistovky 4A-GEU ubývají, přičemž Toyota nemá v úmyslu obnovit jejich výrobu. Má totiž citelně lacinější alternativu.

V Japonsku byl představen projekt Toyota AE86 G16E, jenž se inspiroval loňskými koncepty AE86, přestavěnými na vodíkový a bateriový pohon. Ten nahrazuje čtyřválec 1,6 l aktuálním motorem G16E, tedy tříválcem 1,6 l, vyvinutým pro sportovní modely GR, jen je v tomto případě bez turba. V této specifikaci má výkon 114 k při 7000 otáčkách a točivý moment 160 Nm při 3200/min. Tyhle parametry asi majitele raných AE86 úplně nedojmou, když pod kapotou mají 130 k při 6600 otáčkách a 149 Nm při 5200/min, ale tyto hodnoty byly později sníženy na 120 k a 142 Nm – a to už je víceméně na úrovni nového tříválce, který bude sice méně výkonný, ale točivější a pružnější. Klíčové však je, že díky srovnatelným parametrům nebude nutné kromě swapu nic upravovat, zpevňovat apod.

Jeho instalace pod nízkou kapotu byla trošku náročná, 4A-GE je podčtvercový (81 x 77 mm), zatímco G16 má větší zdvih (87,5 x 89,7 mm), ale to vyřešila nižší vana a odstranění vyvažovacího hřídele. Novináři, kteří měli možnost auto vyzkoušet, byli spokojení s charakterem a zvukem motoru, ale nebyli příliš nadšení z vibrací. Celkově G16E hodnotí spíše jako motor pro zábavu, než pro ostrou jízdu.

Toyota AE86 G16E je zatím koncept, stejně jako výše zmíněné vodíkové a elektrické konverze, ale dá se očekávat, že Toyota v blízké budoucnosti připraví kit, který umožní snadný swap šestnáctistovek. Dalším argumentem pro výměnu za G16 je její schopnost bez problémů fungovat na benzin E20, o jehož zavedení Japonsko také uvažuje.

Zanechte první komentář