Závažné finanční problémy měla v minulosti spousta automobilek – značky jako Ferrari nebo Lamborghini (to opakovaně), ale dokonce i celý koncern General Motors. A před čtvrtstoletím také Nissan, který se kvůli tomu dostal do vlivu Renaultu. Aliance ale moc nefungovala a před nedávnem se dokonce málem rozpadla. A teď se situace opakuje. Nissan má velké finanční problémy, které nedávno vyústily v prodej třetiny podílu v Mitsubishi a chystá se propouštět a omezovat produkci.
Jenže to vypadá, že škrtů je příliš málo a přišly příliš pozdě. Nejmenovaní manažeři Nissanu sdělili novinám Financial Times, že automobilka má na záchranu 12, maximálně 14 měsíců, tedy do konce fiskálního roku 2025 a v té době musí japonský a americký trh vydělávat peníze, což se (minimálně na tom americkém) už nějaký čas neděje. To je bohužel pro takhle velkou firmu dost šibeniční termín.
Nissan teď intenzivně zkouší sehnat peníze. Shání dlouhodobého investora, ať už banku, pojišťovnu nebo investiční fond – ale ve hře je i prodej většinového podílu automobilce Honda! Ta společně s Nissanem a Mitsubishi nedávno podepsala dohodu o zkoumání možností spolupráce v některých oblastech vývoje elektromobilů a Nissan spoléhá, že to přeroste v hlubší spolupráci. Do toho se proslýchá, že Renault chce nějakým způsobem dále restrukturalizovat alianci s Nissanem a nejmenovaný insider tvrdí, že by rozsáhlejší aliance Honda Nissan byla pro Francouze „jen pozitivní“.
A to není moc pozitivní, protože to evidentně znamená, že si Renault neví se situací Nissanu rady a pochopitelně nechce přijít o peníze, které do Nissanu vložil. Jinými slovy by uvítal, kdyby se z toho stal problém někoho jiného.
Takže má šanci projekt Honda Nissan? Ne, že bych chtěl po více než čtvrtstoletí sledování cvrkotu v autoprůmyslu nějak machrovat, ale dost o tom pochybuji. Už při oznámení možné spolupráce byl Nissan optimistický ohledně úspěchu dohody a jejího dalšího rozšíření, zatímco Honda byla poměrně zdrženlivá. Honda je známá tím, že se vždy spoléhala výhradně sama na sebe. Zpočátku to byla existenční nutnost, protože Honda nepatřila do žádné keiretsu struktury a pak se z toho vyvinula (velmi opodstatněná) důvěra ve vlastní schopnosti – ve vývoji i výrobě.
Když už se Honda výjimečně s někým spojila, jednalo se vždy o jednotlivé projekty, nikdy žádné akvizice. Dokonce i tryskáč HondaJet postavila od nuly a nakonec se rozhodla vlastními silami prokousat i vývojem elektromobilů. A s tím souvisí až patologická opatrnost při jakýchkoli náznacích potíží – viz ukončení programu F1 a několika vývojových projektů (včetně supersportu) při krachu banky Lehman Brothers a nastalé hypoteční krize. Šance, že by chtěla zachraňovat automobilku podobné velikosti před finančními problémy, se podle mě limitně blíží nule a to i přesto, že má Nissan v oblasti techniky co nabídnout.
Tím ale neříkám, že by se mi aliance Honda-Nissan-Mitsubishi nelíbila, určitě by v ní vzniklo více zajímavých projektů, než bez ní…