Když po čínské rýmičce přišla čipová krize, Subaru mělo štěstí – mělo jich dost a zatímco ostatní značky dělaly na sportovní auta pořadníky na rok (i víc), Plejády měly WRX i BRZ skladem s dodáním v řádů dnů či týdnů. Jenže je téměř nikdo nekupoval. Ukázalo se tak, že motorsportové image značky notně vyčpělo – éra WRC už je téměř zapomenuta a současné aktivity továrních týmů v Japonsku a USA jsou hrubě provinční povahy.
Takže si Subaru nasypalo žmolky ze slicků na hlavu, vyměnilo pár manažerů a slíbilo změny. Už to budou dva roky a – Subaru stále srdnatě bojuje v zapomenutelných kategoriích a nesexy šampionátech. Změnilo se jen to, že STI vloni konečně nedostalo na frak od jediného soupeře ve své třídě a vyhrálo závod 24 hodin Nürburgringu. To samozřejmě všem vlilo do žil spoustu vysokooktanového benzinu a v roce 2025 chce vítězství obhájit. 😀
Klíčem k dosažení této mety je evoluce loňského stroje Subaru WRX NBR Challenge, postaveného na bázi modelu WRX S4. Dostane vylepšené aerodynamické díly (rozdíl je vidět hlavně na zadním křídle) a úpravy motoru – nový restriktor sice nezvýší výkon, ale zlepší spalování motoru a pomůže tak snížit teplotu nasávané směsi. Dále bylo zmenšeno a odlehčeno (- 230 g) olejové čerpadlo zadního diferenciálu. Auto, pojmenované Subaru STI NBR Challenge 2025 a představené před pár dny na okruhu Fuji, také dostane tenčí a lehčí lak, který ale dokáže udržet spojovací prvky stejně dobře jako původní barva. Ačkoli to na první pohled není vidět, změnila se nějak i kola BBS, byla však provedena i řada dalších neviditelných úprav se zaměřením na odolnost a schopnost lépe zvládnout 24hodinový závod.
V roce 2025 se na Zeleném pekle pojede později – až 19.-22. června, takže se očekávají vyšší teploty a výrazně větší tepelné zatížení aut, proto se pracovalo na snížení teploty nasávaného vzduchu a odstínění výfukového tepla. Zdá se, že si Subaru uvědomuje „konkurenční prostředí“ třídy SP4T a pojede letos hlavně proti sobě – chce vyhrát kvalifikaci s časem cca 8:48 (letos 8:52), ujet rekordních 146 kol a být i rychlejší, než auta kategorie SP8T, kde už jezdí speciály specifikace FIA GT4.
To zní sebevědomě, ale k čemu to bude dobré? Napadá mě taková paličská otázka – nebylo by lepší postavit rovnou WRX GT4 a pak se chlubit, že porazilo GT-R, AMG GT, caymany a jim podobné závoďáky? Stále to není WRC nebo WEC, ale jevilo by se to minimálně jako krok správným směrem…






