/ Honda Prelude: Japonci už se svezli. Jaké jsou první dojmy? /

Honda počátkem ledna představí na Tokyo Auto Salon prototyp, respektive produkční verzi nové generace hybridního kupé Prelude, ale nakonec se to před Vánoci nějak zvrhlo – v Evropě bylo uvolněno promo video a fotky, ukazující v předstihu finální podobu auta a vybraní japonští novináři už se s prelude dokonce svezli, takže se vyrojila spousta informací nejen o kupé samotném, ale i o tom, co od něj vlastně můžeme zkraje roku 2026 čekat. Tak si pojďme zpříjemnit Štědrý den. 😉

Honda Prelude má kratší rozvor než podobně velký civic, ale větší rozchod předních a zadních kol. Obouvá pneumatiky o rozměru 235/40 R19, přičemž se jedná o typ Continental Premium Contact 6, což potvrzuje, že nejde primárně o sportovní model, ale o granturismo, jak už bylo oznámeno dříve. Ale to neznamená, že by šasi bylo nějakým kompromisem, prelude de facto přebírá podvozek Civicu Type R – přední zavěšení využívá konstrukci Dual Axis s oddělenou těhlicí, která o 50 % snižuje přenos torque steer do řízení. Podvozek také využívá elektronicky řízené tlumiče a brzdy (od Brembo) z Type R. Elektronicky ovládané tlumiče pracují v režimech Comfort, GT a Sport, plus je k dispozici mód Individual.

Hodně pozornosti vyvolává režim S+ Shift a zdá se, že to nebude jen placebo, které houpe otáčkami pro získání lepšího pocitu z jízdy. Jeho aktivací se totiž udržuje spalovací motor stále nastartovaný, takže je reakce systému na pohyby plynového pedálu rychlejší a ostřejší. Systém imituje osmistupňový automat a při přeřazování dojde na okamžik ke snížení točivého momentu, aby efekt řazení byl co nejrealističtější. Protože S+ je skutečně synchronizováno s benzinovým motorem, má prelude otáčkoměr, jen červené pole začíná už v 6000/min. Velmi příjemné je prý rozmezí 5000-6000 otáček, kdy je dynamika podpořena zvuky akustického systému ASC (Active Sound Control).

Palubní deska je téměř identická s civicem, liší se jen v malých detailech, sedadla mají „dostatek boční opory“ a zadní lavice je sice logicky těsná, ale měl by se tam v nouzi vejít člověk s výškou do 170 cm.

Řazení S+ je velmi rychlé, připomíná „sledování závodů formule 1“ a akcelerace se děje bez zpoždění. Při „zařazeném“ osmém rychlostním stupni je motor přímo propojen s koly přes stálý převod a je to bez záruky, ale jestli jsem to dobře pochopil, má prelude ještě jeden stálý převod pro nižší otáčky (jako e:HEV v CR-V), ale ten není aktivní v S+. Bohužel se nikdo moc nepokoušel porovnat dynamiku s Civicem e:HEV, takže těžko říci, o kolik bude prelude reálně rychlejší. Jak to celé funguje, ukazují videa z prezentace, u prvního je to cca v 9:50, to druhé celkově vypovídá o funkci systému více, ale pusťte si ho raději až po lahvi vína. 😀

Už teď se ví, že prelude dostane novou generaci systému i-MMD, s čímž souvisí i avizované snížení váhy, teoretizuje se o hmotnosti kolem 1300 kg (Jazz e:HEV má 1230 kg), což je hybrid opravdu není špatné. Přestože má prelude šasi CTR, chování auta je výrazně odlišné, není dáván takový důraz na stabilitu, dá se prý na limitu dobře ovládat plynem a brzdou a při jízdě působí hodně lehce. Vůbec by prý nebylo na škodu, kdyby kupé mohlo mít ještě samosvor. Celkově tak Honda Prelude projevem údajně připomíná Mazdu MX-5.